lees meer over de Meander herpositionering en merkarchitectuur case

Een stevige merkarchitectuur en heldere

merkpositionering

case : merkarchitectuur & merkpositionering Zorggroep Meander

Zorggroep Meander biedt kinderopvang en wonen, zorg en gezondheidsdiensten voor ouderen in Oost Groningen. Zorggroep Meander heeft locaties in gemeente Hoogezand-Sappemeer, Veendam, Menterwolde, Pekela, Stadskanaal en Vlagtwedde. Met ongeveer 2.200 medewerkers en 600 vrijwilligers wordt dagelijks zorg en ondersteuning geboden aan 3.750 cliënten.

Vraagstuk

Zorggroep Meander heeft plannen met profilering in de huisstijl van diverse merknamen en labels. Door de gestage uitbouw van merknamen en het gebruik ervan ontstaat nu de vraag op welke wijze dit helder en betekenisvol kan worden uitgedragen en welke positionering er voor het hoofdmerk wenselijk is.

  

Samen met CP hebben wij gekeken naar de merkpositionering van het merk Zorggroep Meander. Hoe kunnen wij onze merkarchitectuur het beste inrichten rekening houdend met de huidige ontwikkelingen op het gebied van wonen, (thuis)zorg en behandelen? Hoe zijn wij het meest duidelijk en herkenbaar voor cliënten, verwijzers en andere samenwerkingspartners? De vraag is niet gekomen zoals veelal gebruikelijk door een fusie of iets dergelijks, maar uit de behoefte om duidelijkheid aan de cliënt/familie en medewerkers te geven.

CP heeft cliënten en medewerkers geïnterviewd. Het advies heeft geleid tot een gedragen besluit kleine wijzigingen in onze merkarchitectuur aan te brengen. De gesprekken waren vaak een spiegel voor ons als organisatie. Een vraag die wij zeker ons vaker gaan stellen is: Wil de cliënt dat wij onderscheidend zijn of wil de cliënt authenticiteit bij een zorgorganisatie? Onderscheidend of betrouwbaar? Samen met CP heeft Zorggroep Meander gekozen voor "eigen" en betrouwbaar. De samenwerking hebben wij als leerzaam, energiek en leuk ervaren. Met een belangrijk eindresultaat dat de basis is voor de toekomstige strategie van Zorggroep Meander.

  

Details

  • Opdrachtgever : Zorggroep Meander
    Organisatie : Ouderenzorg & thuiszorg
    Type : Herpositionering & merkarchitectuur
    Website : www.zgmeander.nl

  • Zorggroep Meander positionering en merkachitectuur case logo

Aanpak

Het traject startte met een uitgebreid onderzoek naar de grondslagen voor de merkarchitectuur en de positionering van Zorggroep Meander. Hierbij waren interviews met stakeholders zoals ziekenhuizen en huisartsen van groot belang. De focus in het traject draaide om een begrijpelijke opbouw van de merkarchitectuur en een aanscherping van de positionering. Om de diverse keuzes tastbaar te maken is met een werkgroep uitwerkingen gemaakt van de mogelijke richtingen van de merkarchitectuur. De positionering is vastgelegd in een merkdocument dat direct bruikbaar is voor de interne en externe communicatie van de zorgorganisatie.

Resultaat

De nieuwe positionering focust sterk op het denken vanuit de klant. Het aanbrengen van helderheid en het zorgen voor een algehele herkenbaarheid van het merk en de dienstverlening staan voorop. De merkarchitectuur is in overeenstemming gebracht met de strategie van de organisatie en zorgt voor meer duidelijkheid in het aanbod en de dienstverlening. Ook de samenhang tussen de diensten van de organisatie is herkenbaarder.

  


Gerelateerd

  

Heeft u vragen over uw merkarchitectuur of merkpositionering van uw merk?

Heeft u vragen over het positioneren van uw merk of uw merkarchitectuur? Wilt u eens sparren over uw vraagstuk? Neem dan gerust contact op met CP en we helpen u graag verder.

033 - 21 10 075
Stuur een e-mail

  

  • Boekje over positioneren

    Vraag het boekje over positioneren aan. Met meer informatie en handvaten om uw eigen positionering onder de loep te nemen.

    Vraag het boekje van CP aan over herpositionering, merkportfolio, identiteit en merken
  • Verder met uw merk in een middag?

    Bekijk de mogelijkheden voor een inspirerende workshop met uw merk. Vraag hier direct de brochure aan.

    Bekijk de mogelijkheden voor een workshop met uw merk over herpositionering, merkportfolio, identiteit en merken

  

Meer klantcases

Meer klantcases bekijken? Klik op een case hieronder:

ROC Drenthe College : positionering (onderwijs)
Ekelmans & Meijer : positionering (zakelijke dienstverlening)
ROC Zadkine : positionering (onderwijs)
AgriFood Capital : herpositionering (netwerk / overheid)
Hogeschool Windesheim : positionering (onderwijs)
BrabantZorg : positionering afdeling communicatie (zorg)
OSG Piter Jelles : strategisch perspectief (onderwijs)
BarentsKrans advocaten : positionering (zakelijke dienstverlening)
Ziekenhuis Nij Smellinghe : merkverhaal (zorg)
RPS : merkidentiteit (bouw/advies)
Nationaal Archief : merkenbeleid (overheid)
CTP Veldzicht : identiteitsontwikkeling (overheid/zorg)
ROC Nova College : positionering (onderwijs)
Cosis : merkenbeleid (zorg)
Aedes : positionering (belangenorganisatie)
Het Zand : merkadvies & profilering (zorg)
Ymere : positionering VvE-beheer (wonen)
ZuidOostZorg : merkportfolio (zorg)
Veldzicht : herpositionering (zorg/justitie)
Cosis label/afdeling : positionering (zorg)
Netwerk DCP : presentatie positioneren (netwerkorganisatie)
Branchevereniging NPN : workshop positioneren (belangenbehartiging)
Capra Advocaten : merkidentiteit (zakelijke dienstverlening)
Promens Care : merkprominentie (zorg)
Freia : positioneringsworkshops (HRD)
BrabantWonen & BrabantZorg : merkarchitectuur (wonen & zorg)
Zorggroep Meander : herpositionering & merkarchitectuur (zorg)
Maan Group : herpositionering & merkarchitectuur (industrie)
Espria : merkportfolio & merkarchitectuur (zorg, wonen & welzijn)
ZorgpleinNoord : workshop positioneren (netwerk)