Hoe ontwikkel je een duurzame identiteit voor een organisatie in beweging? Lees meer over de aanpak en het resultaat in deze case van CTP Veldzicht.
lees meer over de case van de identiteit van het psychiatrisch centrum Veldzicht

Ontwikkeling van een duurzame identiteit voor een organisatie

in beweging

case : identiteitsontwikkeling CTP Veldzicht

Veldzicht is een Centrum voor Transculturele Psychiatrie in Balkbrug. Als organisatie valt het onder het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Veldzicht biedt een beschermde omgeving voor het intensief behandelen van mensen met complexe psychiatrische problematiek. Zij hebben vaak een niet westerse culturele achtergrond en een andere dan de Nederlandse nationaliteit.

Vraagstuk

De organisatie heeft een sterk gewijzigde koers in de strategie geformuleerd. Dit komt mede voort uit de nieuwe bestemming die voor de faciliteit is omschreven. De organisatie is druk doende een slag te maken om de gestelde uitdagingen, onder meer het plek bieden aan patiënten met een niet-Westerse achtergrond, op te pakken. Het in kaart brengen van de verandering die dit vraag op het vlak van de identiteit en cultuur is daar onderdeel van. CP werkt samen met de organisatie aan het gedragen formuleren van een nieuwe identiteit voor de organisatie.

  

Directeur over het traject van de identiteitsontwikkeling en profilering van het psychiatrisch centrum

CP heeft met veel inzet, betrokkenheid en kennis van zaken Veldzicht op succesvolle wijze weten te ondersteunen in het traject om onze nieuwe identiteit en kernwaarden te bepalen. Wij zijn blij met het bereikte resultaat en kijken met genoegen terug op de prettige en professionele samenwerking. Veldzicht wil in het bijzonder Reinder van Zandvoort bedanken voor zijn uitstekende procesbegeleiding en getoonde creativiteit.

  

Details

  • Opdrachtgever : Identiteitsontwikkeling
    Organisatie : Zorg, Ministerie van Justitie & Veiligheid, Dienst Justitiële Inrichtingen
    Type : CTP Veldzicht
    Website : www.ctpveldzicht.nl

Aanpak

De ontwikkeling van de nieuwe identiteit is een gefaseerd proces waarbij management, middenkader en medewerkers allen intensief bij betrokken zijn. Door het verkennen van de implicaties van de nieuwe koers voor het gewenste gedrag van mensen werkzaam binnen de organisatie is er een duidelijk beeld ontstaan van de nieuwe identiteit.

Door rekening te houden met de uitgangssituatie en het zorgen voor draagvlak is er een duidelijke nieuwe invulling ontstaan voor de identiteit van dit psychiatrisch centrum. Met het vastleggen van kaders zijn er een gedragen belofte en kernwaarden ontstaan die direct raken aan de belevingswereld van de medewerkers.

Resultaat

Door de inzet van werksessies en expertbijeenkomsten werden de richting waarin de identiteit van de organisatie zich ontwikkelt verder verdiept. De visie en waarden van de organisatie werden bondig vastgelegd in een identiteitskompas. Ter afsluiting van de ontwikkeling van de identiteit en de introductie van de nieuwe koers is een intern symposium georganiseerd. Met gerenommeerde sprekers die hun ervaringen deelden met patiënten met niet-Westerse achtergronden.

  

Werksessies leiden tot een nieuwe identiteit van het psychiatrisch centrum

  


Gerelateerd

  

Heeft u vragen over de identiteit van uw merk of organisatie?

Bent u bezig met de identiteit van uw merk of organisatie? Wilt u eens sparren over uw vraagstuk? Neem dan gerust contact op en we helpen u graag verder.

033 - 21 10 075
Stuur een e-mail

  

  • Boekje over positioneren

    Vraag het boekje over positioneren aan. Met meer informatie en handvaten om uw eigen positionering onder de loep te nemen.

    Vraag het boekje van CP aan over herpositionering, merkportfolio, identiteit en merken
  • Verder met uw merk in een middag?

    Bekijk de mogelijkheden voor een inspirerende workshop met uw merk. Vraag hier direct de brochure aan.

    Bekijk de mogelijkheden voor een workshop met uw merk over herpositionering, merkportfolio, identiteit en merken

  

Meer klantcases

Meer klantcases bekijken? Klik op een case hieronder:

ROC Drenthe College : positionering (onderwijs)
Ekelmans & Meijer : positionering (zakelijke dienstverlening)
ROC Zadkine : positionering (onderwijs)
AgriFood Capital : herpositionering (netwerk / overheid)
Hogeschool Windesheim : positionering (onderwijs)
BrabantZorg : positionering afdeling communicatie (zorg)
OSG Piter Jelles : strategisch perspectief (onderwijs)
BarentsKrans advocaten : positionering (zakelijke dienstverlening)
Ziekenhuis Nij Smellinghe : merkverhaal (zorg)
RPS : merkidentiteit (bouw/advies)
Nationaal Archief : merkenbeleid (overheid)
CTP Veldzicht : identiteitsontwikkeling (overheid/zorg)
ROC Nova College : positionering (onderwijs)
Cosis : merkenbeleid (zorg)
Aedes : positionering (belangenorganisatie)
Het Zand : merkadvies & profilering (zorg)
Ymere : positionering VvE-beheer (wonen)
ZuidOostZorg : merkportfolio (zorg)
Veldzicht : herpositionering (zorg/justitie)
Cosis label/afdeling : positionering (zorg)
Netwerk DCP : presentatie positioneren (netwerkorganisatie)
Branchevereniging NPN : workshop positioneren (belangenbehartiging)
Capra Advocaten : merkidentiteit (zakelijke dienstverlening)
Promens Care : merkprominentie (zorg)
Freia : positioneringsworkshops (HRD)
BrabantWonen & BrabantZorg : merkarchitectuur (wonen & zorg)
Zorggroep Meander : herpositionering & merkarchitectuur (zorg)
Maan Group : herpositionering & merkarchitectuur (industrie)
Espria : merkportfolio & merkarchitectuur (zorg, wonen & welzijn)
ZorgpleinNoord : workshop positioneren (netwerk)