Wat is positioneren van een interne afdeling

Door professionalisatie en schaalvergroting ontstaan binnen organisaties interne afdelingen die meer en meer zelfstandig opereren. Met een eigen takenpakket en resultaat-verantwoordelijkheid. Bij grotere organisaties met meerdere merken ontstaan door de vorming van shared service centers, afdelingen die meerdere merken moeten bedienen.

De focus van interne afdelingen ligt veelal op het uitvoeren en invullen van een vastgesteld takenpakket. Vragen vanuit de eigen organisatie moeten optimaal worden ingevuld met de specifieke afdeling. Door externe ontwikkelingen, een veranderde bedrijfsstrategie of veranderingen in het werkveld van de afdeling, is de positie van een dergelijke afdeling vrijwel altijd aan verandering onderhevig.

   

Visie en rol

Een interne afdeling functioneert optimaal wanneer de rol die de afdeling moet innemen, vanuit het oogpunt van de organisatie, is afgestemd op de inrichting ervan. De competenties van medewerkers van de afdeling moeten gericht zijn op het beoogde takenpakket. Daarnaast moet de afdeling een duidelijke visie ontwikkelen op haar eigen rol, om zo een aantrekkelijke partner te zijn voor de rest van de organisatie.

In de praktijk blijkt dat de rol van de interne afdeling niet altijd eenduidig is. De perceptie van de interne stakeholders kan sterk verschillen van de perceptie van de afdeling zelf. Daarnaast spelen de ambities van de afdeling en het management een belangrijke rol. Het positioneren van interne afdelingen heeft sterke overeenkomsten met andere positioneringsvraagstukken. Duidelijk anders is dat elementen als interne verhoudingen en corporate bewustwording een overheersende rol spelen.

   

Identiteitswiel© interne afdelingen

Om grip te krijgen op de positionering van een interne afdeling start CP veelal met het in kaart brengen van de identiteit van de afdeling. Hiervoor biedt het Identiteitswiel© handige aanknopinsgpunten. Dit beschrijvende model biedt een overzicht van de verschillende elementen die een rol spelen. In combinatie met het in kaart brengen van de visie en percepties van interne stakeholders, biedt dit een leidraad voor de positionering van de interne afdeling.

bekijk het identiteitswiel model voor een interne afdeling
pdf  Download als PDF      pdf  Vergroot

   

Aanpak interne afdeling communicatie

Wilt u meer lezen over de aanpak van de positionering van een interne afdeling? Lees dan ook het artikel over de aanpak van de positionering van een afdeling communicatie. Dit bevat meerdere handige modellen om grip te krijgen op de uitgangssituatie van een interne afdeling, werkzaamheden en strategische rol. Een concrete en praktische aanpak, lees er meer over in dit artikel.

  

Vragen?

Heeft u vragen over het positioneren van uw interne afdeling? Stuur dan een email naar CP of neem direct contact op met Reinder van Zandvoort.

Reinder van Zandvoort
Positioneringsadviseur
020 - 84 55 327
06-24420603
Stuur een e-mail


Reinder van Zandvoort over positionering en interim advies

  

Relevante cases

Bekijk ook de cases van CP om meer te lezen over het positioneren van interne afdelingen:

bekijk de case positionering afdeling communicatie zorgorganisatie

bekijk de case positionering label zorgmerk Cosis interne afdeling positioneren

bekijk de case van Ymere VvE-beheer interne afdeling positioneren

bekijk de ZorgpleinNoord case over een interne afdeling positioneren

  

Klanten aan het woord

Benieuwd hoe klanten zelf de samenwerking met CP, het traject en resultaat hebben ervaren? Lees dan de referenties van klanten over recente trajecten:

referenties over het positioneren van een interne afdeling en andere diensten van CP

  

Werkzaamheden CP

Lees meer over de andere werkzaamheden die CP voor klanten uitvoert:

Het positioneren van corporate merken
Het positioneren van producten en diensten
Merken in een merkportfolio en merkarchitectuur
Het positioneren van een interne afdeling
Een positioneringsadviseur op interimbasis
Workshops en presentaties over merken en positioneren


CP Positioneringsadvies