wat is een merkportfolio en merkarchitectuur

Organisaties met meerdere merken in hun merkportfolio moeten zorgdragen voor de optimale synergie tussen de verschillende merken. Door groei, fusies en marktontwikkelingen kunnen de verhoudingen tussen de verschillende merken onder druk komen te staan. Ook kan de kracht van het moedermerk door de introductie van nieuwe merken en extensies afnemen.

Een merkportfolio groeit vaker onbewust dan bewust. Zo kan het beheren van verschillende merken een hoge kostenpost gaan vormen in de marketingcommunicatie. Ook maken veel organisaties gebruik van submerken en extensies om nieuwe markten te bedienen. Het goed afgestemd zijn van de verschillende merken door een duidelijke merkarchitectuur is daarin van groot belang.

  

Merkportfolio

Bij de positionering van verschillende merken in een merkportfolio kan de aanwezigheid van het organisatiemerk een grote rol spelen. In veel branches zijn daarnaast schaalvergroting en fusies eerder regelmaat dan uitzondering. In deze gevallen spelen vragen over het endorsen en samengaan van merken. Een belangrijk punt bij dergelijke vraagstukken is om niet alleen vanuit de eigen organisatie en ambities hiernaar te kijken. Maar juist ook vanuit de markt en de percepties van de verschillende doelgroepen.

  

Merkarchitectuur

Voor klanten en stakeholders moeten merken een begrijpelijke betekenis hebben. Wanneer een organisatie meerdere merken voert moeten deze bij elkaar passen of als apart merk opereren. Veel organisaties verliezen de betekenis van hun oorspronkelijke merk uit het oog, wanneer zij te veel merken voeren die niet bijdragen aan de kernbetekenis van het merk. CP ondersteunt bedrijven met het inrichten en optimaliseren van de merkportfolio en de merkarchitectuur.

  

Vragen?

Heeft u vragen over de positionering van de merken in uw portfolio of over uw merkarchitectuur? Of wilt u het vraagstuk van uw organisatie eens aanscherpen? Stuur dan een email naar CP of neem direct contact op met Reinder van Zandvoort.

Reinder van Zandvoort
Positioneringsadviseur
020 - 84 55 327
06-24420603
Stuur een e-mail


Reinder van Zandvoort over merkarchitectuur en merkportfolio

  

Relevante cases

Bekijk ook de cases van CP om meer te lezen over het positioneren van meerdere merken in een merkportfolio:

bekijk de case merkenbeleid, merkarchitectuur en merkportfolio zorgmerk Cosis

bekijk de case merkarchitectuur en merkportfolio ouderenzorg

bekijk de merkarchitectuur en merkportfolio opdracht voor BrabantWonen en BrabantZorg

bekijk de positioneringsopdracht over merkarchitectuur en merkportfolio voor Meander

bekijk de merkarchitectuur en merkportfolio opdracht voor Promens Care

bekijk de Espria merkarchitectuur en merkportfolio opdracht

bekijk de Maan industrie merkarchitectuur en merkportfolio opdracht

  

Klanten aan het woord

Benieuwd hoe klanten zelf de samenwerking met CP, het traject en resultaat hebben ervaren? Lees dan de referenties van klanten over recente trajecten:

referenties over merkportfolio en merkarchitectuur vraagstukken  bij positioneren en andere diensten van CP

  

Werkzaamheden CP

Lees meer over de andere werkzaamheden die CP voor klanten uitvoert:

Het positioneren van corporate merken
Het positioneren van producten en diensten
Merken in een merkportfolio en merkarchitectuur
Het positioneren van een interne afdeling
Een positioneringsadviseur op interimbasis
Workshops en presentaties over merken en positioneren