Wat is positioneren producten positioneren diensten

Bij de positionering van producten en diensten is het proces in veel opzichten gelijk aan dat van het positioneren van organisaties. Al zijn de stappen gelijk, de nadruk ligt bij producten en diensten over het algemeen meer op de externe beeldvorming. Van bijvoorbeeld klanten en ten opzichte van concurrerende aanbieders.

Het positioneren van een product of dienst is vaak meer gericht op het formuleren van een merkidentiteit en imago. Afhankelijk van de rol en strategie van de organisatie achter het product of de dienst, ligt er meer of minder nadruk op de identiteit van deze organisatie. Bij het kopen van een pakje kauwgum van het merk Sportlife of een rolletje pepermunt van King, weten weinig mensen dat de organisatie Leaf achter deze merken zit. Bij het maken van de keuze in de supermarkt is dit dan ook niet relevant voor klanten.

  

Categorie

Naast het merkimago speelt de categorie waarin een klant het product of dienst plaatst een belangrijke rol. Een bekend voorbeeld hiervan is manier waarop Cup-A-Soup zich als alternatief voor koffie of thee positioneerde, in plaats van de zoveelste instant-soup.

Voor bestaande producten en diensten draait het daarnaast om het herpositioneren van de manier waarop het wordt gezien door klanten. Het aanpassen van de reeds bestaande percepties en associaties van klanten is daarbij cruciaal. CP ondersteunt bedrijven in het proces van het (her)positioneren van hun producten en diensten.

  

Vragen?

Heeft u vragen over het positioneren van uw product of dienst? Stuur dan een email naar CP of neem direct contact op met Reinder van Zandvoort.

Reinder van Zandvoort
Positioneringsadviseur
020 - 84 55 327
06-24420603
Stuur een e-mail


neem contact op met Reinder van Zandvoort over het positioneren van producten en diensten

  

Relevante cases

Bekijk ook de cases van CP om meer te lezen over de positionering van producten en diensten:

bekijk de case positioneren ingenieursbureau over het positioneren van producten en diensten

bekijk de case positionering onderwijs merk over het positioneren van producten en diensten

dienst positioneren bekijk de merkidentiteit case Capra over het positioneren van producten en diensten

dienst positioneren bekijk de Boxaround case retail over het positioneren van producten en diensten

dienst positioneren bekijk Freshwork case zorg onderwijs over het positioneren van producten en diensten

dienst positioneren bekijk Mail2pdf case product software over het positioneren van producten en diensten

  

Klanten aan het woord

Benieuwd hoe klanten zelf de samenwerking met CP, het traject en resultaat hebben ervaren? Lees dan de referenties van klanten over recente trajecten:

referenties over het positioneren van producten en diensten van CP

  

Werkzaamheden CP

Lees meer over de andere werkzaamheden die CP voor klanten uitvoert:

Het positioneren van corporate merken
Het positioneren van producten en diensten
Merken in een merkportfolio en merkarchitectuur
Het positioneren van een interne afdeling
Een positioneringsadviseur op interimbasis
Workshops en presentaties over merken en positioneren


CP Positioneringsadvies