WAG/Mail2pdf : positionering

Wijngaarden AutomatiseringsGroep (WAG) ontwikkelt diensten voor automatiserings-vraagstukken voor diverse klantgroepen. Regelmatig ontwerpt WAG ook eigen software producten om klanten te bedienen.

  

Uitgangspunt

Recent is WAG gestart met de ontwikkeling van een nieuw webbased software product. Na een ontwikkelingsperiode komt een 1e versie van het eindproduct in zicht. De kernvraag in dit stadium van de ontwikkeling is hoe dit nieuwe product aan kan sluiten bij de behoeften van verschillende typen klanten. Voor welke argumenten in de communicatie zijn ze gevoelig en welk probleem lost het op? Voordat dus besloten wordt om het product door van middel van marketing en reclame acties in de markt te zetten, wordt eerst gekeken naar de mogelijkheden voor de positionering.

  

Als opdrachtgever ben je natuurlijk zelf enthousiast over je product. Wat ik daarom goed vond aan het traject met CP en de wijze waarop Reinder van Zandvoort adviseert is, dat er niet wordt meegewaaid met de klant. Hij vaart duidelijk een eigen koers. En formuleert eigen adviezen op basis van de uitkomsten van het uitgevoerde onderzoek voor de positionering van het product. Het traject heb ik zelf daarom als plezierig ervaren.

  

Resultaat

CP heeft een gedegen analyse gemaakt van de voordelen en valkuilen van het nieuwe product. Door middel van diverse klantinterviews, zowel met beoogde klanten als met externe experts, zijn nieuwe en beslissende inzichten verkregen. Uit het onderzoek blijkt allereerst dat de dienst qua toepassingen breder vertaald kan worden dan in eerste instantie vermoed.

Door uitgebreide interviews met potentiƫle klanten wordt een scherp inzicht verkregen in de doelgroepen en de aansluiting bij hun behoeften ten aanzien van het product. De uitkomsten van het positioneringsonderzoek geven aanleiding om de plannen met het product behoorlijk aan te scherpen. Dit resulteert in een verlegging van de focus voor het product van een direct verkoopproduct naar een marketingtool met exposurewaarde.

  

Meer weten?

Lees dan verder op de verschillende kennispagina's of vraag kosteloos de uitgave van CP over positioneren aan.

lees meer over positioneren en aanverwante onderwerpen op de kennispagina's

lees meer over positioneren, identiteit en merkarchitectuur en vraag het boekje aan

Meer klantcases

Meer klantcases bekijken? Klik op een case hieronder:

AgriFood Capital : herpositionering (netwerk / overheid)
Hogeschool Windesheim : positionering (onderwijs)
BrabantZorg : positionering afdeling communicatie (zorg)
OSG Piter Jelles : strategisch perspectief (onderwijs)
BarentsKrans advocaten : positionering (zakelijke dienstverlening)
Ziekenhuis Nij Smellinghe : merkverhaal (zorg)
RPS : merkidentiteit (bouw/advies)
Nationaal Archief : merkenbeleid (overheid)
CTP Veldzicht : identiteitsontwikkeling (overheid/zorg)
ROC Nova College : positionering (onderwijs)
Cosis : merkenbeleid (zorg)
Aedes : positionering (belangenorganisatie)
Het Zand : merkadvies & profilering (zorg)
Ymere : positionering VvE-beheer (wonen)
ZuidOostZorg : merkportfolio (zorg)
Veldzicht : herpositionering (zorg/justitie)
Cosis label/afdeling : positionering (zorg)
Netwerk DCP : presentatie positioneren (netwerkorganisatie)
Branchevereniging NPN : workshop positioneren (belangenbehartiging)
Capra Advocaten : merkidentiteit (zakelijke dienstverlening)
Promens Care : merkprominentie (zorg)
Freia : positioneringsworkshops (HRD)
BrabantWonen & BrabantZorg : merkarchitectuur (wonen & zorg)
Zorggroep Meander : herpositionering & merkarchitectuur (zorg)
Maan Group : herpositionering & merkarchitectuur (industrie)
Espria : merkportfolio & merkarchitectuur (zorg, wonen & welzijn)
ZorgpleinNoord : workshop positioneren (netwerk)
B'rooche : herpositionering (retail)
pdb|design : positionering & merkportfolio (bouw)
Boxaround : herpositionering (self storage)
WAG : positionering (ICT)
Multimove : herpositionering (internet)


CP Positioneringsadvies