diensten

Wanneer je de boeken van Jack Trout en andere schrijvers leest over positioneren en onderscheidend vermogen, komt regelmatig het boek "Obvious Adams" van Robert Updegraff voorbij. Dit boekje is verschenen begin 1900, een oud boekje dus al. In al zijn eenvoud beschrijft het cruciale elementen rondom het begrip positioneren. Al is het gericht op de reclamewereld, de overlap met andere strategische aspecten van een bedrijf is enorm.

  

Heldere eenvoud

Bij het lezen van het boekje bekruipt je af en toe het gevoel dat je een kinderboek of sprookje leest. Toch is juist de eenvoud van het verhaal zo aantrekkelijk. Een heldere opsomming van wanneer een idee of concept juist "duidelijk" is. Een oplossing voor een probleem (in communicatie of marketing) ligt soms zo voor de hand dat deze over het hoofd wordt gezien. Deze "obvious ideas" moeten juist de grondslag vormen voor een positionering. Het boekje is geschreven uitgaande van een omgeving die in sommige opzichten wezenlijk anders is dan waarin organisaties nu functioneren. Toch blijft het leerzaam en leuk om te lezen.

  

Download versie

Helaas is het boekje niet meer leverbaar via Amazon of Managementboek. Wanneer en of het nog herdrukt wordt is nog maar de vraag. Op internet is na lang zoeken een versie in pdf te vinden. De pdf hieronder van het boekje is een ingescand origineel van rond 1900. Het lezen is daardoor even wennen, maar de sfeer van een oud boek spreekt er juist door. Hieronder kunt u deze pdf versie downloaden: