Aan de slag met je merk, kies de juiste aanpak

Aan de slag met je merk?
Kies de juiste

aanpak.

artikel : Aan de slag met je merk?

Veel organisaties, bedrijven en instellingen werken dagelijks aan hun merk. Soms bewust en vaker nog onbewust. Opvallend is dat slechts eens in de zoveel tijd het eigen merk echt kritisch wordt bekeken. De aanleiding is dan meestal een nieuwe meerjarenstrategie, veranderingen in de markt of geplande wijzigingen in de eigen organisatie. Als het merk eenmaal op tafel ligt ontstaat vaak de volgende vraag: hoe pakken we het nu aan?

Wanneer je met deze vraag aan de slag gaat is het goed om stil te staan bij wat een merk is en wat de rol is van identiteit en de positionering. Een eenvoudig visueel hulpmiddel kan het gesprek hierover in goede banen leiden.

  

Identiteit en positionering als begrippen bij het formuleren van de positionering van je merk

  

Het doel bij het positioneren van je merk is niet om een leuke brochure, reclame of nieuwe slogan te bedenken voor je merk, dat zijn uitkomsten van je positionering. In je positionering maak je als merk een bewuste keuze met welke aspecten je je als organisatie naar buiten toe profileert. Dat vraagt om keuzes maken. Want natuurlijk laat je bij voorkeur alles zien van wie je bent en wat je bijzonder maakt. Bijvoorbeeld je uitmuntende dienstverlening, toegewijde medewerkers, tevreden klanten en innovatieve karakter.

Helaas is het zo dat er in de communicatie die je inzet geen ruimte is om al die aspecten uit te lichten. Als merk heb je een korte tijd om een indruk achter te laten en de doelgroep is nu ook weer niet zo geïnteresseerd in je organisatie. Kortom het gaat er bij positioneren om welk deel van je identiteit je uitlicht naar buiten toe.

  

Wat is een positionering op basis van je identiteit?

  

Als je dus aan de slag gaat met je merk is het van belang om je identiteit helder te hebben. Zonder dit goed in beeld ontbreekt een goed fundament voor je positionering. Want welk deel van jezelf wil je eigenlijk uitlichten? Zo opgeschreven lijkt het verband tussen je identiteit en positionering vrij helder. Toch gebeurd het nog vaak dat wanneer een vraagstuk rond een merk zich aandient, er veel termen door elkaar gebruikt worden die het gesprek erover niet direct verduidelijken.

Een handig hulpmiddel in het gesprek over hoe je je vraagstuk aanpakt, kan het onderstaande model zijn. Een simpel kwadrant dat de identiteit en het merk weergeeft. Je kan dit eenvoudig gebruiken om eerst eens met het management en een aantal sleutelpersonen te kijken waar je je eigen organisatie nu precies plaatst.

  

Aan de slag met je merk? Waar begin je?

  

In het kwadrant staan twee begrippen centraal: je identiteit (waar sta je voor als organisatie en welke ambities heb je) en je merk (hoe straal/draag je dat uit). De identiteit van je organisatie kan impliciet zijn (niet omschreven of onduidelijk) of juist expliciet (wel omschreven en duidelijk) en je merk kan sterk of zwak zijn, al naar gelang de mate waarin je het uitdraagt.

Als je het met elkaar eens wordt over waar je staat als organisatie kan je veel beter je aanpak bepalen. Met een impliciete identiteit is het erg lastig een positionering te ontwikkelen die medewerkers herkennen en klanten erkennen. De manier waarop je je identiteit kunt bepalen is ook wezenlijk anders dan hoe je je positionering aanpakt. Meer hierover kan je overigens lezen op het overzicht van modellen op deze site.

  


Gerelateerd

  

Vragen over uw merk?

Wilt u aan de slag met uw merk en heeft u vragen over de aanpak? Neem dan gerust contact op en we helpen u graag verder.

020 - 84 55 327
Stuur een e-mail

  

  • Boekje over positioneren

    Vraag het boekje over positioneren aan. Met meer informatie en handvaten om uw eigen positionering onder de loep te nemen.

    Vraag het boekje van CP aan over herpositionering, merkportfolio, identiteit en merken
  • Verder met uw merk in een middag?

    Bekijk de mogelijkheden voor een inspirerende workshop met uw merk. Vraag hier direct de brochure aan.

    Bekijk de mogelijkheden voor een workshop met uw merk over herpositionering, merkportfolio, identiteit en merken

  

  • Wat we doen voor klanten?

    CP ondersteunt organisaties bij vragen over positionering, identiteit en merkarchitectuur. Lees er meer over bij onze diensten.

    Bekijk de diensten van CP over herpositionering, merkportfolio, identiteit en merken
  • Klantcases

    Bekijk hier klantcases van uitgevoerde projecten. Lees meer over de aanpak en hoe klanten de samenwerking ervaren.

    Lees meer in de klantcases over merkidentiteit en merken