Maan Group case, directeur Andre Jansen

Maan : positionering & portfolio

Maan is als organisatie zeer innovatief op het gebied van het ontwikkelen van lijmoplossingen. Met een veel kennis op het gebied verbindingen, oppervlaktes, lijmsoorten en machinebouw voorzien de verschillende bedrijven binnen Maan uiteenlopende klanten van oplossingen. Vanwege een professionaliseringslag neemt de organisatie nu de activiteiten en business units onder de loep met het oog op de toekomstige plannen.

  

Uitgangspunt

Sinds de oprichting van Maan heeft de organisatie een constante groei gekend. De laatste jaren zijn de werkzaamheden meer divers geworden en verdeeld over verschillende bedrijfsonderdelen met een eigen naam. Voor sommige klanten zijn de werkzaamheden van deze bedrijfsonderdelen aanvullend, andere klanten hebben slechts interesse in één expertise van Maan. CP werd gevraagd om, aan de vooravond van een grote uitbreiding van het bedrijfspand, mee te denken over de positionering van de verschillende onderdelen. Moeten de onderdelen zelfstandig gepositioneerd worden of moet er een herkenbare verbintenis zijn tussen de onderdelen?

  

Al geruime tijd hadden we nagedacht over onze positionering. We maakten wel vorderingen, maar een echte keuze was het nog niet voldoende. Je merkt dat je als bedrijf zelf dichtbij de praktijk van alledag staat. Dit maakt het nemen van een afgewogen besluit er niet gemakkelijker op. Het besluit om met CP in zee te gaan hebben we vooral genomen om samen met iemand van buiten het bedrijf in de strategie heldere keuzes te maken.

Het traject met CP was vanaf het begin helder van opzet. Een duidelijke planning en keuzemomenten zorgden voor de gewenste structuur in het nadenken over onze positionering. In sommige keuzes wordt je bevestigd en op andere punten krijg je weer nieuwe ideeën. Wij kennen ons bedrijf en samen met de positioneringskennis van CP kwamen we tot een aantal mogelijke scenario's.

Het resultaat is een positioneringsstrategie die zorgt voor duidelijkheid. Dit geldt zowel voor onze bedrijven, medewerkers en klanten. We hebben nu een keuze gemaakt die optimaal past bij onze ambities met voldoende strategische bewegingsruimte voor de toekomst.

  

Resultaat

Gestart is met strategische sessies met het management-team en een analyse van de uitgangssituaties van de onderdelen. Dit zorgde voor een goed beeld van de verschillende mogelijkheden. Om tot een keuze te komen in de positioneringsstrategie zijn de mogelijkheden uitgewerkt in keuze-scenario´s. De scenario´s toonden de strategische bewegingsruimte en de gevolgen van de keuzes. Door een discussie van de opties is er uiteindelijk een gewogen besluit genomen voor de toekomstige positionering.

  

  

Door middel van de naam de Maan Group ontstaat er een moedermerk als overkoepelende entiteit voor de verschillende bedrijven. Met de toevoeging Glueing Technology hanteert de groep een begrijpelijk belofte die de expertises van de verschillende bedrijven samenvat. Het moedermerk wordt door een lichte vorm van endorsement gebruikt als bindend element in de communicatie. Ook krijgt ieder onderdeel een passende belofte in de labelnaam die aansluit bij Glueing Technology. Op deze manier wordt de communicatie optimaal afgestemd op de verschillende klantgroepen. De diversiteit van de verschillende bedrijven binnen de Maan Group functioneert zo op een krachtige manier en is aantrekkelijk voor klanten.

  

Meer weten?

Lees dan meer over positioneren en merkportfolio op de verschillende kennispagina's of vraag kosteloos de uitgave van CP over positioneren aan.

lees meer over positioneren en aanverwante onderwerpen op de kennispagina's

lees meer over positioneren, identiteit en merkportfolio en vraag het boekje aan

Meer klantcases

Meer klantcases bekijken? Klik op een case hieronder:

Hogeschool Windesheim : positionering (onderwijs)
BrabantZorg : positionering afdeling communicatie (zorg)
OSG Piter Jelles : strategisch perspectief (onderwijs)
BarentsKrans advocaten : positionering (zakelijke dienstverlening)
Ziekenhuis Nij Smellinghe : merkverhaal (zorg)
RPS : merkidentiteit (bouw/advies)
Nationaal Archief : merkenbeleid (overheid)
CTP Veldzicht : identiteitsontwikkeling (overheid/zorg)
ROC Nova College : positionering (onderwijs)
Cosis : merkenbeleid (zorg)
Aedes : positionering (belangenorganisatie)
Het Zand : merkadvies & profilering (zorg)
Ymere : positionering VvE-beheer (wonen)
ZuidOostZorg : merkportfolio (zorg)
Veldzicht : herpositionering (zorg/justitie)
Cosis label/afdeling : positionering (zorg)
Netwerk DCP : presentatie positioneren (netwerkorganisatie)
Branchevereniging NPN : workshop positioneren (belangenbehartiging)
Capra Advocaten : merkidentiteit (zakelijke dienstverlening)
Promens Care : merkprominentie (zorg)
Freia : positioneringsworkshops (HRD)
BrabantWonen & BrabantZorg : merkarchitectuur (wonen & zorg)
Zorggroep Meander : herpositionering & merkarchitectuur (zorg)
Maan Group : herpositionering & merkarchitectuur (industrie)
Espria : merkportfolio & merkarchitectuur (zorg, wonen & welzijn)
ZorgpleinNoord : workshop positioneren (netwerk)
B'rooche : herpositionering (retail)
pdb|design : positionering & merkportfolio (bouw)
Boxaround : herpositionering (self storage)
WAG : positionering (ICT)
Multimove : herpositionering (internet)


CP Positioneringsadvies