Het positioneren van merken in een merkarchitectuur en merkportfolio

Vraagstukken over merkportfolio

& merkarchitectuur

diensten : Merkarchitectuur & merkportfolio

Organisaties met meerdere merken in hun merkportfolio moeten zorgdragen voor de optimale synergie tussen de verschillende merken. Door groei, fusies en marktontwikkelingen kunnen de verhoudingen tussen de verschillende merken onder druk komen te staan. Ook kan de kracht van het moedermerk door de introductie van nieuwe merken en extensies afnemen.

Een merkportfolio groeit vaker onbewust dan bewust. Zo kan het beheren van verschillende merken een hoge kostenpost gaan vormen in de marketingcommunicatie. Ook maken veel organisaties gebruik van submerken en extensies om nieuwe markten te bedienen. Het goed afgestemd zijn van de verschillende merken door een duidelijke merkarchitectuur is daarin van groot belang.

Merkarchitectuur in de ogen van klanten

Voor klanten en stakeholders moeten merken een begrijpelijke betekenis hebben. Wanneer een organisatie meerdere merken voert, moeten deze bij elkaar passen of als apart merk opereren. Veel organisaties verliezen de betekenis van hun oorspronkelijke merk uit het oog wanneer zij te veel merken voeren die niet bijdragen aan de kernbetekenis van het merk. Ook komt het voor dat er een wildgroei aan merkuitingen ontstaat omdat iedere dienst of ieder product uit gewoonte van een visuele identiteit wordt voorzien.

Vraagstukken over merkarchitectuur komen ook steeds vaker voor door het samenwerken van twee of meer merken. Zeker wanneer een samenwerking resulteert in een merk dat enige jaren mee moet kunnen gaan en de partners het merk willen gebruiken, is het van belang om goed na te denken over de merkarchitectuur.

Merkportfolio & organisatiewijzigingen

Bij de positionering van verschillende merken in een merkportfolio kan de aanwezigheid van het organisatiemerk een grote rol spelen. In veel branches zijn daarnaast organisatiewijzigingen, zoals schaalvergroting en fusies, eerder regelmaat dan uitzondering. In deze gevallen spelen vragen over het endorsen en samengaan van merken. Een belangrijk punt bij dergelijke vraagstukken is om niet alleen vanuit de eigen organisatie en ambities hiernaar te kijken. Maar juist ook vanuit de markt en de percepties van de verschillende doelgroepen.

Door samen met stakeholders verschillende scenario's te verkennen en te visualiseren kunnen veel merkportfolio vragen met meer fundament en draagvlak beantwoorde worden. CP ondersteunt bedrijven met het inrichten en optimaliseren van de merkportfolio en de merkarchitectuur.

  


Gerelateerd

Bekijk ook de gerelateerde cases en pagina's over merkarchitectuur en merkportfolio:

  

Heeft u vragen over uw merkarchitectuur of merkportfolio?

Heeft u vragen over uw merkarchitectuur? Of wilt u eens sparren over een vraagstuk over uw merkportfolio? Neem dan gerust contact op met CP en we helpen u graag verder.

020 - 84 55 327
Stuur een e-mail

  

  • Klantcases

    Bekijk hier klantcases van uitgevoerde projecten. Lees meer over de aanpak en hoe klanten de samenwerking ervaren.

    Bekijk de cases van projecten over merkarchitectuur en merkportfolio en over positioneren, identiteit en merken
  • Verder met uw merk in een middag?

    Bekijk de mogelijkheden voor een inspirerende workshop met uw merk. Vraag hier direct de brochure aan.

    Bekijk de mogelijkheden voor een workshop met uw merk over over merkarchitectuur en merkportfolio en over positioneren, identiteit en merken

  

  • Boekje over positioneren

    Vraag het boekje over positioneren aan. Hierin vindt u veel meer informatie en handvaten om uw eigen positionering onder de loep te nemen.

    Vraag het boekje van CP aan over merkarchitectuur en merkportfolio en over positioneren, identiteit en merken
  • Kennispagina‚Äôs

    Lees meer over de achtergronden van het positioneringsproces en identiteit voor merken op de verschillende uitgebreide kennispagina’s.

    Leer meer op de kennispagina's over merkarchitectuur en merkportfolio en over positioneren, identiteit en merken