case : Positionering afdeling communicatie BrabantZorg
Vanuit 35 locaties in Noordoost-Brabant biedt BrabantZorg met ruim 5.500 medewerkers een compleet pakket aan ouderenzorg. Bij mensen thuis en op locatie. Hierbij werkt de organisatie altijd vanuit haar kernwaarden: aandachtig, betrouwbaar en samen. Vanwege diverse organisatieontwikke-lingen zijn de ondersteunende diensten sterk in beweging. Iets wat onder andere de afdeling communicatie van deze zorgorganisatie dwingt om kritisch naar haar positie en toekomst te kijken.
Vraagstuk
Vanuit de meerjarenvisie van de zorgorganisatie zijn diverse thema's en ontwikkelingen geselecteerd die grote impact zullen hebben op de taken, focus en inrichting van de afdeling communicatie. Het team van de afdeling communicatie wilde een stevige positioneren realiseren. Daarom is gestart vanuit een visie op communicatie en daarmee dus een duidelijke toegevoegde waarde voor de interne en externe klanten.
Reinder heeft voor onze afdeling een positioneringsaanpak op maat opgesteld helemaal afgestemd op de vraag en het beschikbare tijdsbestel van onze communicatieafdeling. Wat ik in de samenwerking vooral positief heb ervaren is het persoonlijke contact voorafgaand aan de teamsessies om inzicht te krijgen in het vertrekpunt van de afdeling en cultuur binnen onze organisatie.
Ik heb Reinder ervaren als een professional die zijn vak verstaat en die op een prettige wijze in gesprek gaat over de positionering. Dit zorgt voor vertrouwen. De tijd voor het positioneringstraject was beperkt, maar heeft ons team veel inzichten opgeleverd waar wij als team verder mee aan de slag gaan.
Details
-
Opdrachtgever : BrabantZorg
Organisatie : Ouderenzorg, thuiszorg & revalidatie
Type : Positionering afdeling communicatie
Website : www.brabantzorg.eu -
Aanpak
In de aanpak van het positioneringsproces hebben we eerst op grondige wijze de werkzaamheden, kerntaken en het functioneren van de afdeling onder de loep genomen Hierdoor ontstond grip op de uitgangssituatie. Door goed te kijken naar hoe in de toekomst vragen, kanalen en verwachtingen veranderen en zouden kunnen veranderen ontstonden er diverse scenario's voor de toekomstige positionering.
Een uitdagend onderdeel voor veel communicatieafdelingen is het concreet maken van de toegevoegde waarde die de afdeling heeft. Door in bredere organisatorische zin te kijken naar de operationele, tactische en strategische aard van de werkzaamheden van communicatie ontstond meer zicht op de wijze waarop de afdeling aansluit en kan aansluiten bij belangrijke processen in de organisatie. Ook werd hierdoor zichtbaar welke mogelijkheden de afdeling heeft om een andere positie te verkrijgen in de toekomst.
Resultaat
Door intensieve werksessies met de afdeling is er duidelijke grip ontstaan op de manier waarop de afdeling nu haar werkzaamheden verricht, welke behoeften er bestaan bij interne stakeholders en waar verbeterpunten liggen. De belangrijkste uitkomsten van het traject zijn een duidelijke focus op thema's voor de afdeling en verbeterpunten voor de de werkwijzen en ontwikkeling.
Gerelateerd
- Tip: bekijk de website speciaal voor afdelingen communicatie De Afdeling Communicatie | training & advies
- Diensten: Positioneren van een afdeling
- Nieuws: Positionering afdeling communicatie museum Schunck
- Nieuws: Positionering communicatiefunctie ROC Drenthe College
- Case: Expertisecentrum Cosis positioneren als label
- Case: Afdeling VvE-beheer woningcorporatie Ymere positioneren
-
Boekje over positioneren
Vraag het boekje over positioneren aan. Met meer informatie en handvaten om uw eigen positionering onder de loep te nemen.
-
Verder met uw merk in een middag?
Bekijk de mogelijkheden voor een inspirerende workshop met uw merk. Vraag hier direct de brochure aan.
Heeft u vragen over het positioneren van uw afdeling communicatie?
Bent u bezig met de positionering van de afdeling communicatie binnen uw organisatie? Wilt u eens sparren over uw vraagstuk? Neem dan gerust contact op en we helpen u graag verder.
033 - 21 10 075
Stuur een e-mail
Meer klantcases
Meer klantcases bekijken? Klik op een case hieronder:
ROC Drenthe College : positionering (onderwijs)
Ekelmans & Meijer : positionering (zakelijke dienstverlening)
ROC Zadkine : positionering (onderwijs)
AgriFood Capital : herpositionering (netwerk / overheid)
Hogeschool Windesheim : positionering (onderwijs)
BrabantZorg : positionering afdeling communicatie (zorg)
OSG Piter Jelles : strategisch perspectief (onderwijs)
BarentsKrans advocaten : positionering (zakelijke dienstverlening)
Ziekenhuis Nij Smellinghe : merkverhaal (zorg)
RPS : merkidentiteit (bouw/advies)
Nationaal Archief : merkenbeleid (overheid)
CTP Veldzicht : identiteitsontwikkeling (overheid/zorg)
ROC Nova College : positionering (onderwijs)
Cosis : merkenbeleid (zorg)
Aedes : positionering (belangenorganisatie)
Het Zand : merkadvies & profilering (zorg)
Ymere : positionering VvE-beheer (wonen)
ZuidOostZorg : merkportfolio (zorg)
Veldzicht : herpositionering (zorg/justitie)
Cosis label/afdeling : positionering (zorg)
Netwerk DCP : presentatie positioneren (netwerkorganisatie)
Branchevereniging NPN : workshop positioneren (belangenbehartiging)
Capra Advocaten : merkidentiteit (zakelijke dienstverlening)
Promens Care : merkprominentie (zorg)
Freia : positioneringsworkshops (HRD)
BrabantWonen & BrabantZorg : merkarchitectuur (wonen & zorg)
Zorggroep Meander : herpositionering & merkarchitectuur (zorg)
Maan Group : herpositionering & merkarchitectuur (industrie)
Espria : merkportfolio & merkarchitectuur (zorg, wonen & welzijn)
ZorgpleinNoord : workshop positioneren (netwerk)