case : positionering label Cosis Expertisecentrum
De diverse experts die op verschillende afdeling werken van de zorgorganisaties zijn bezig met vormen van 1 afdeling. Het idee achter de afdeling is die van een samenwerkingspartner voor het primaire proces van zorgorganisaties van Cosis, Promens Care en NOVO. Er wordt ook gesproken over het bedienen van doelgroepen buiten de beide werkmaatschappijen. In de kern bevat de dienstverlening advies, behandeling, onderzoek en beleidsondersteuning. De vraag is nu op welke wijze de afdeling zich gezien de plannen optimaal kan positioneren.
Vraagstuk
Het samenvoegen van twee afdelingen onder een nieuw label is een uitdagend proces. Naast organisatorische uitdagingen is er ook de formulering van een gezamenlijke visie en identiteit, die de zorginhoud overstijgt en voor iedereen motiverend moet zijn. CP heeft de afdeling bij dit intensieve proces ondersteund.
Wij hebben Reinder leren kennen als iemand die eerlijk is, heel praktisch denkt en theoretisch goed onderlegd is. In alle gevallen is zijn woordkeuze precies goed. Zowel in gesprek als op papier. Deze eigenschappen samen maken dat het resultaat van ons positioneringsvraagstuk tot een goed resultaat is gebracht.
Er ligt nu een mooie ‘belofte’ voor Cosis die we samen hebben geformuleerd. En wat belangrijker is; we kunnen met dit resultaat onze ‘belofte’ ook echt in de praktijk gaan brengen. En daar was het ons natuurlijk ook om te doen.
Details
-
Opdrachtgever : Cosis (expertisecentrum)
Organisatie : VG zorg & GGZ
Type : Positioneringsadvies
Website : www.cosis.nu -
Aanpak
De nieuwe afdeling wilde op gedegen wijze het proces aanpakken. Het betrekken van stakeholders bij de input voor de nieuwe positionering was daarbij cruciaal. Aan de hand van diverse interviews en gesprekken is een beeld gevormd over de kansen voor de positionering van de nieuwe afdeling. Naast het betrekken van belanghebbenden hebben de medewerkers van de afdeling uitgebreid input geleverd door ronde tafel sessies. Tezamen zorgde dit voor een goed fundament voor de verschillende keuzes. Aan de hand van verschillende werksessies met groepen vanuit de afdeling is er daarna gewerkt aan een aansprekende vorm en invulling van de positionering.
Resultaat
In het traject zijn diverse keuzes expliciet geworden. Een heldere belofte die de basis vormt voor de afdeling. Een weloverwogen naamkeuze voor de afdeling die als label van het concernmerk gaat functioneren. Ook is er ruim aandacht besteed aan het laten leven van de belofte in de praktijk van de medewerkers van de afdeling. Door actieve ambities te formuleren wordt de positionering en belofte tastbaar en werkelijk voor de afdeling. Met de nieuwe positionering gereed, is er een congres georganiseerd om de kick-off van de afdeling te vieren en bij stakeholders bekendheid te geven.
Gerelateerd
- Diensten: Advies over merkarchitectuur & merkportfolio
- Artikel: Een krachtige merkbelofte formuleren
- Model: Een merkportfolio ontwikkelen
- Case: Advies merkbeleid Cosis zorgorganisatie
- Case: Een merkbeleid voor zorgconcern Espria
- Case: Merkidentiteit voor ingenieursbureau RPS
Heeft u vragen over het positioneren van uw merk of label?
Heeft u vragen over het positioneren van label, merk of business unit? Wilt u eens sparren over uw vraagstuk? Neem dan gerust contact op met CP en we helpen u graag verder.
033 - 21 10 075
Stuur een e-mail
-
Boekje over positioneren
Vraag het boekje over positioneren aan. Met meer informatie en handvaten om uw eigen positionering onder de loep te nemen.
-
Verder met uw merk in een middag?
Bekijk de mogelijkheden voor een inspirerende workshop met uw merk. Vraag hier direct de brochure aan.
-
Wat we doen voor klanten?
CP ondersteunt organisaties bij vragen over positionering, identiteit en merkarchitectuur. Lees er meer over bij onze diensten.
-
Kennispagina’s
Lees meer over de achtergronden van het positioneringsproces, identiteit en merken op de verschillende uitgebreide kennispagina’s.
Meer klantcases
Meer klantcases bekijken? Klik op een case hieronder:
ROC Drenthe College : positionering (onderwijs)
Ekelmans & Meijer : positionering (zakelijke dienstverlening)
ROC Zadkine : positionering (onderwijs)
AgriFood Capital : herpositionering (netwerk / overheid)
Hogeschool Windesheim : positionering (onderwijs)
BrabantZorg : positionering afdeling communicatie (zorg)
OSG Piter Jelles : strategisch perspectief (onderwijs)
BarentsKrans advocaten : positionering (zakelijke dienstverlening)
Ziekenhuis Nij Smellinghe : merkverhaal (zorg)
RPS : merkidentiteit (bouw/advies)
Nationaal Archief : merkenbeleid (overheid)
CTP Veldzicht : identiteitsontwikkeling (overheid/zorg)
ROC Nova College : positionering (onderwijs)
Cosis : merkenbeleid (zorg)
Aedes : positionering (belangenorganisatie)
Het Zand : merkadvies & profilering (zorg)
Ymere : positionering VvE-beheer (wonen)
ZuidOostZorg : merkportfolio (zorg)
Veldzicht : herpositionering (zorg/justitie)
Cosis label/afdeling : positionering (zorg)
Netwerk DCP : presentatie positioneren (netwerkorganisatie)
Branchevereniging NPN : workshop positioneren (belangenbehartiging)
Capra Advocaten : merkidentiteit (zakelijke dienstverlening)
Promens Care : merkprominentie (zorg)
Freia : positioneringsworkshops (HRD)
BrabantWonen & BrabantZorg : merkarchitectuur (wonen & zorg)
Zorggroep Meander : herpositionering & merkarchitectuur (zorg)
Maan Group : herpositionering & merkarchitectuur (industrie)
Espria : merkportfolio & merkarchitectuur (zorg, wonen & welzijn)
ZorgpleinNoord : workshop positioneren (netwerk)