lees meer over de Meander herpositionering en merkarchitectuur case

Zorggroep Meander : merkarchitectuur & herpositionering

Zorggroep Meander biedt kinderopvang en wonen, zorg en gezondheidsdiensten voor ouderen in Oost Groningen. Zorggroep Meander heeft locaties in gemeente Hoogezand-Sappemeer, Veendam, Menterwolde, Pekela, Stadskanaal en Vlagtwedde. Met ongeveer 2.200 medewerkers en 600 vrijwilligers wordt dagelijks zorg en ondersteuning geboden aan 3.750 cliënten.

  

Uitgangspunt

Zorggroep Meander heeft plannen met profilering in de huisstijl van diverse merknamen en labels. Door de gestage uitbouw van merknamen en het gebruik ervan ontstaat nu de vraag op welke wijze dit helder en betekenisvol kan worden uitgedragen en welke positionering er voor het hoofdmerk wenselijk is.

  

Samen met CP hebben wij gekeken naar de merkpositionering van het merk Zorggroep Meander. Hoe kunnen wij onze merkarchitectuur het beste inrichten rekening houdend met de huidige ontwikkelingen op het gebied van wonen, (thuis)zorg en behandelen?

Hoe zijn wij het meest duidelijk en herkenbaar voor cliënten, verwijzers en andere samenwerkingspartners? De vraag is niet gekomen zoals veelal gebruikelijk door een fusie of iets dergelijks, maar uit de behoefte om duidelijkheid aan de cliënt/familie en medewerkers te geven.

CP heeft cliënten en medewerkers geïnterviewd. Het advies heeft geleid tot een gedragen besluit kleine wijzigingen in onze merkarchitectuur aan te brengen. De gesprekken waren vaak een spiegel voor ons als organisatie. Een vraag die wij zeker ons vaker gaan stellen is: Wil de cliënt dat wij onderscheidend zijn of wil de cliënt authenticiteit bij een zorgorganisatie? Onderscheidend of betrouwbaar? Samen met CP heeft Zorggroep Meander gekozen voor "eigen" en betrouwbaar.

De samenwerking hebben wij als leerzaam, energiek en leuk ervaren. Met een belangrijk eindresultaat dat de basis is voor de toekomstige strategie van Zorggroep Meander.

  

Resultaat

De nieuwe positionering focust sterk op het denken vanuit de klant. Het aanbrengen van helderheid en het zorgen voor een algehele herkenbaarheid van het merk en de dienstverlening staan voorop. De merkarchitectuur is in overeenstemming gebracht met de strategie van de organisatie en zorgt voor meer duidelijkheid in het aanbod en de dienstverlening. Ook de samenhang tussen de diensten van de organisatie is herkenbaarder.

  

Meer weten?

Lees dan meer over positionering en merkarchitectuur op de verschillende kennispagina's of vraag kosteloos de uitgave van CP over positioneren aan.

lees meer over positioneren en merkarchitectuur op de kennispagina's

lees meer over positioneren, identiteit en merkarchitectuur en vraag het boekje aan

Meer klantcases

Meer klantcases bekijken? Klik op een case hieronder:

BrabantZorg : positionering afdeling communicatie (zorg)
OSG Piter Jelles : strategisch perspectief (onderwijs)
BarentsKrans advocaten : positionering (zakelijke dienstverlening)
Ziekenhuis Nij Smellinghe : merkverhaal (zorg)
RPS : merkidentiteit (bouw/advies)
Nationaal Archief : merkenbeleid (overheid)
CTP Veldzicht : identiteitsontwikkeling (overheid/zorg)
ROC Nova College : positionering (onderwijs)
Cosis : merkenbeleid (zorg)
Aedes : positionering (belangenorganisatie)
Het Zand : merkadvies & profilering (zorg)
Ymere : positionering VvE-beheer (wonen)
ZuidOostZorg : merkportfolio (zorg)
Veldzicht : herpositionering (zorg/justitie)
Cosis label/afdeling : positionering (zorg)
Netwerk DCP : presentatie positioneren (netwerkorganisatie)
Branchevereniging NPN : workshop positioneren (belangenbehartiging)
Capra Advocaten : merkidentiteit (zakelijke dienstverlening)
Promens Care : merkprominentie (zorg)
Freia : positioneringsworkshops (HRD)
BrabantWonen & BrabantZorg : merkarchitectuur (wonen & zorg)
Zorggroep Meander : herpositionering & merkarchitectuur (zorg)
Maan Group : herpositionering & merkarchitectuur (industrie)
Espria : merkportfolio & merkarchitectuur (zorg, wonen & welzijn)
ZorgpleinNoord : workshop positioneren (netwerk)
B'rooche : herpositionering (retail)
pdb|design : positionering & merkportfolio (bouw)
Boxaround : herpositionering (self storage)
WAG : positionering (ICT)
Multimove : herpositionering (internet)


CP Positioneringsadvies