wat is positioneren

Ambitie en klantbehoeften verbinden in je

positionering

achtergrond : Positioneren als proces

Positioneren wordt vaak het kiezen van een positie in het brein van de ideale klant genoemd. Feitelijk richt het proces van positioneren zich op een strategie voor een bedrijf/product ontwikkelen gebaseerd op ambities, marktkansen en klantbehoeften.

Positioneren

Het kritisch kijken naar uw eigen positionering is nuttig wanneer u denkt dat uw marktpositie beter kan maar nog geen directe strategische keuzes kunt aanwijzen. Noodzakelijk is het wanneer uw klanten en omgeving een heel ander beeld van u hebben dan u zelf heeft en uw bedrijf daar nadelige effecten van ondervindt.

Werkzaamheden

De werkzaamheden van CP richten zich op de profilering van uw bedrijf of organisatie en de implementatie daarvan in communicatie, beleid en dienstverlening. Dit kan gericht zijn strategische aspecten zoals brainstormsessies, profileringsanalyse, communicatie strategie en missie/visie bepaling. Ook doet CP veel toegepast onderzoek naar associaties van uw klanten met uw bedrijf of product, uw imago, klanttevredenheid en de profilering van concurrenten. Veel opdrachtgevers hebben een vraag die breder is dan 1 discipline. Daarom werkt CP waar nodig samen met externe partners zoals vormgevers, fotografen en tekstschrijvers. Ook werkt CP samen met vaste partners van de opdrachtgever.

Definiëren en waarmaken

In essentie gaat het bij positioneren en het formuleren van een positioneringsstrategie om 2 zaken. Ten eerste het definieren van de nieuwe positionering voor uw organisatie. Een heldere, realistische focus die past bij uw ambities. Het tweede deel gaat over het waarmaken van deze positionering in uw communicatie, beleid en uw aanbod (zoals dienstverlening en producten). Positioneren gaat dus om definieren en waarmaken. De onderstaande aanpak hanteert CP globaal bij positioneringsvragen. In de praktijk kan de nadruk liggen op 1 specifiek onderdeel zoals klantpercepties of concurrentie.

  

positioneringsmodel het positioneringswiel

  


Gerelateerd

  

Meer weten over positioneren?

Heeft u vragen over het positioneren van uw merk of organisatie of wilt u sparren over uw vraagstuk? Neem dan gerust contact op en we helpen u graag verder.

020 - 84 55 327
Stuur een e-mail

  

  • Boekje over positioneren

    Vraag het boekje over positioneren aan. Met meer informatie en handvaten om uw eigen positionering onder de loep te nemen.

    Vraag het boekje van CP aan over herpositionering, merkportfolio, identiteit en merken
  • Verder met uw merk in een middag?

    Bekijk de mogelijkheden voor een inspirerende workshop met uw merk. Vraag hier direct de brochure aan.

    Bekijk de mogelijkheden voor een workshop met uw merk over herpositionering, merkportfolio, identiteit en merken

  

  • Wat we doen voor klanten?

    CP ondersteunt organisaties bij vragen over positionering, identiteit en merkarchitectuur. Lees er meer over bij onze diensten.

    Bekijk de diensten van CP over herpositionering, merkportfolio, identiteit en merken
  • Kennispagina’s

    Lees meer over de achtergronden van het positioneringsproces, identiteit en merken op de verschillende uitgebreide kennispagina’s.

    Leer meer op de kennispagina's over herpositionering, merkportfolio, identiteit en merken