Een positionering zit in het hoofd van klanten en stakeholders. Gevormd door associaties over een merk of organisatie. CP Positioneringsadvies helpt organisaties merken bij het definiëren van hun positionering.

In de hoofden van stakeholders zit de

positionering

achtergrond : Wat is een positionering?

Bij een positionering wordt vaak gesproken over het begrip “breinpositie”. Hiermee wordt bedoeld dat een positionering zich bevindt in de gedachtenwereld van klanten. Dit maakt duidelijk dat het bij een positionering gaat om percepties en associaties. Ook al gaat het om uw organisatie of merk, het is de perceptie van uw klanten.

Positionering & beeldvorming

Een positionering heeft dus te maken met beeldvorming. Bij het formuleren van een positionering is het uitgangspunt: de gedachtenwereld van de klant. Hoe graag organisaties het ook willen: een klant denkt vaak niet alleen aan hun bedrijf alleen wanneer deze zoekt naar een oplossing. Als een klant bezig is met het zoeken naar een oplossing, ziet deze een scala aan mogelijkheden. Onderzoek wijst uit dat in een specifieke categorie (wasmiddelen, bakkers, verzekeraars) mensen ongeveer 4 tot 5 aanbieders onthouden.

Positionering & onderscheid

Hoe minder onderscheid klanten waarnemen tussen u en uw concurrerende aanbieders, hoe minder reden klanten hebben om voor u te kiezen. Zonder onderscheidend vermogen geeft aankoopprijs vaak de doorslag voor een klant. Een positionering moet dus zorgen voor onderscheid.

positionering en onderscheid

Positionering & herpositioneren

De meeste vraagstukken rondom een positionering gaan over een bestaande organisatie, product of dienst. In principe gaat dit dan om het herpositioneren er van. Een bestaande positionering aanpassen dus. Vaak ligt de focus in een dergelijk traject op het definiëren van de nieuwe positionering. Uiteraard is dit van groot belang. Cruciaal is verder het besef dat de oude positionering moet worden aangepast. Bestaande beeldvorming en percepties moeten richting de nieuwe positionering worden gestuurd. Niet veranderen maar aanpassen. Het loont niet om te roepen dat u iets bent wanneer uw publiek dit niet onderkent.

  


Gerelateerd

  

Wilt u aan de slag met uw positionering?

Heeft u vragen over de positionering van uw merk of organisatie of wilt u sparren over uw vraagstuk? Neem dan gerust contact op en we helpen u graag verder.

020 - 84 55 327
Stuur een e-mail

  

  • Boekje over positioneren

    Vraag het boekje over positioneren aan. Met meer informatie en handvaten om uw eigen positionering onder de loep te nemen.

    Vraag het boekje van CP aan over herpositionering, merkportfolio, identiteit en merken
  • Verder met uw merk in een middag?

    Bekijk de mogelijkheden voor een inspirerende workshop met uw merk. Vraag hier direct de brochure aan.

    Bekijk de mogelijkheden voor een workshop met uw merk over herpositionering, merkportfolio, identiteit en merken

  

  • Wat we doen voor klanten?

    CP ondersteunt organisaties bij vragen over positionering, identiteit en merkarchitectuur. Lees er meer over bij onze diensten.

    Bekijk de diensten van CP over herpositionering, merkportfolio, identiteit en merken
  • Kennispagina’s

    Lees meer over de achtergronden van het positioneringsproces, identiteit en merken op de verschillende uitgebreide kennispagina’s.

    Leer meer op de kennispagina's over herpositionering, merkportfolio, identiteit en merken