lees meer over de case merkenbeleid voor het Nationaal Archief

Een duurzaam merkbeleid voor ons nationaal

geheugen

case : advies merkbeleid Nationaal Archief

Het Nationaal Archief in Den Haag beheert de archieven van de landelijke overheid en daarnaast de archieven van maatschappelijke organisaties en individuele personen die van nationaal belang zijn of zijn geweest. De organisatie kent in haar taken zowel een zakelijke dienstverlening en een publieksgerichte focus.

Vraagstuk

Het Nationaal Archief als merk kent een bewegelijk verleden. Waar de Rijksarchiefdienst zich richt op archivering en het ondersteunen van Regionaal Historische Centra, het het Nationaal Archief ook de taak de zeer ruime collectie zo optimaal mogelijk te ontsluiten voor het publiek. Om als organisatie zich zo helder en herkenbaar mogelijk te positioneren, is besloten om het merkenbeleid tegen het licht te houden.

  

Adviseur NA over het merkenbeleid traject

Onze behoefte om gedragen en doordachte merk- en positioneringskeuzes te maken is door Reinder van Zandvoort van CP Positioneringsadvies zeer efficiënt en effectief ondersteund. In iedere processtap wist hij de prettige balans van het "niet teveel / niet te weinig" goed te bewaren. Ik ben, als kritische klant, erg tevreden over het proces en het eindresultaat.

  

Details

  • Opdrachtgever : Nationaal Archief
    Opdrachtgever : Museum & Onderzoeksinstelling, onderdeel van het Ministerie van OCW
    Type : Merkenbeleid & positionering
    Website : www.nationaalarchief.nl

  • Merkenbeleid en positionering Nationaal Archief case logo

Aanpak

De keuzes in het merkenbeleid zijn aan de hand van duidelijke en onderbouwde scenario´s zo concreet mogelijk gemaakt. Extra aandacht is gegeven aan de grondslagen voor de keuzes en de mate waarin de keuzes in het merkenbeleid worden beïnvloed door beleidsmatige en politieke ontwikkelingen. In enkele werksessies met het management en communicatie zijn er fundamentele discussies gevoerd.

  

Merkenbeleid NA corporate merk en publieksmerk

  

Als organisatie kent het Nationaal Archief uiteenlopende doelgroepen met wie het communiceert. De visuele identiteit van de merken laat dit goed zien. Waar het publieksmerk zich duidelijk moet onderscheiden van andere culturele aanbieders, is het de taak van het zakelijke merk om als aanspreekpunt en kenniscentrum herkenbaar en vindbaar te zijn en blijven.

Resultaat

De uitdaging in het traject was om met de werkgroep een juiste balans te vinden tussen ambities, verwachtte politieke en beleidsontwikkelingen en de percepties van doelgroepen. Uiteindelijk is er de keuze gemaakt voor een zo herkenbaar mogelijk merk Nationaal Archief. Een sterk merk met diverse uitingsvormen afgestemd op de doelgroepen. De keuze voor de invulling van het merkenbeleid is mede ingegeven door het cre¨ëren van een maximale bewegingsvrijheid binnen realistische en verantwoorde kaders die passen bij de aard van een publieke organisatie.

  


Gerelateerd

  

Heeft u vragen over uw merkbeleid of het positioneren van uw merk?

Heeft u vragen over het positioneren van uw merk of uw merkbeleid? Wilt u eens sparren over uw vraagstuk? Neem dan gerust contact op met CP en we helpen u graag verder.

020 - 84 55 327
Stuur een e-mail

  

  • Boekje over positioneren

    Vraag het boekje over positioneren aan. Met meer informatie en handvaten om uw eigen positionering onder de loep te nemen.

    Vraag het boekje van CP aan over herpositionering, merkportfolio, identiteit en merken
  • Verder met uw merk in een middag?

    Bekijk de mogelijkheden voor een inspirerende workshop met uw merk. Vraag hier direct de brochure aan.

    Bekijk de mogelijkheden voor een workshop met uw merk over herpositionering, merkportfolio, identiteit en merken

  

Meer klantcases

Meer klantcases bekijken? Klik op een case hieronder:

ROC Drenthe College : positionering (onderwijs)
Ekelmans & Meijer : positionering (zakelijke dienstverlening)
ROC Zadkine : positionering (onderwijs)
AgriFood Capital : herpositionering (netwerk / overheid)
Hogeschool Windesheim : positionering (onderwijs)
BrabantZorg : positionering afdeling communicatie (zorg)
OSG Piter Jelles : strategisch perspectief (onderwijs)
BarentsKrans advocaten : positionering (zakelijke dienstverlening)
Ziekenhuis Nij Smellinghe : merkverhaal (zorg)
RPS : merkidentiteit (bouw/advies)
Nationaal Archief : merkenbeleid (overheid)
CTP Veldzicht : identiteitsontwikkeling (overheid/zorg)
ROC Nova College : positionering (onderwijs)
Cosis : merkenbeleid (zorg)
Aedes : positionering (belangenorganisatie)
Het Zand : merkadvies & profilering (zorg)
Ymere : positionering VvE-beheer (wonen)
ZuidOostZorg : merkportfolio (zorg)
Veldzicht : herpositionering (zorg/justitie)
Cosis label/afdeling : positionering (zorg)
Netwerk DCP : presentatie positioneren (netwerkorganisatie)
Branchevereniging NPN : workshop positioneren (belangenbehartiging)
Capra Advocaten : merkidentiteit (zakelijke dienstverlening)
Promens Care : merkprominentie (zorg)
Freia : positioneringsworkshops (HRD)
BrabantWonen & BrabantZorg : merkarchitectuur (wonen & zorg)
Zorggroep Meander : herpositionering & merkarchitectuur (zorg)
Maan Group : herpositionering & merkarchitectuur (industrie)
Espria : merkportfolio & merkarchitectuur (zorg, wonen & welzijn)
ZorgpleinNoord : workshop positioneren (netwerk)