wat is het positioneringsmodel het positioneringswiel

Het Positioneringswiel© is een positioneringsmodel ontwikkeld door CP. Dit op basis van bestaande theorieën en een ruime ervaring met uitvoeren positioneringsvraagstukken. Het Positioneringswiel geeft heldere aanknopingspunten voor het formuleren van een positionering. Het is zowel praktisch als overzichtelijk en biedt inzicht in de wijze waarop uw positionering tot stand komt en waar u als bedrijf rekening mee moet houden.

De eerste stap bij positioneren is het definiéren van uw profilering. Dit positioneringsmodel geeft een heldere leidraad voor een positioneringsstrategie en laat voldoende ruimte voor een bedrijfsspecifieke invulling.

  

Opzet

De kern van een positionering wordt gevormd door drie elementen: belofte, behoefte en bewijs. Het model draait praktisch gezien dus om:

  • het onderscheidend zijn van een belofte
  • het aansluiten bij relevante klantbehoeften
  • het geloofwaardig maken van het bewijs

Het formuleren van een positionering gebeurt aan de hand van een strategische oriëntatie. Op de concurrentie en markt. Op het karakter en kenmerken van het bedrijf, product of dienst. En natuurlijk op de wensen van de (ideale) klanten.

bekijk het positioneringsmodel van het Positioneringswiel
pdf  Download als PDF      pdf  Vergroot

  

Merkmodellen overzicht

Meer weten over de achtergronden en toepassing van modellen voor uw merkvraagstuk? Bekijk dan ook het uitgebreide dossier met merkmodellen over identiteit en positioneren waar ruim 20 modellen worden toegelicht.

Wilt u met uw merk aan de slag of wilt u meer weten over positioneren? Vraag dan de gratis publicatie over positioneren aan van CP. Hierin vindt u meer informatie om uw eigen positionering eens onder de loep te nemen.

boekje over positioneren aanvragen


Wilt u meer weten over het Positioneringswiel©, de achtergronden en toepassingen voor uw organisatie? Stuur dan een email naar reinder@cppa.nl.

  

Lees meer over de achtergronden bij een positionering op de andere kennispagina´s:

Strategie scenario’s
Kernwaarden & merkwaarden
Herpositioneren
Identiteit


CP Positioneringsadvies