lees meer over de case van het advies over het merkenbeleid voor dit zorgmerk

Cosis : merkenbeleid

De organisatie Cosis is ontstaan uit een partnerschap tussen de zorgorganisaties Promens Care en NOVO. Het is erop gericht om beide organisaties te versterken op zowel inhoudelijk als op het gebied van ondersteuning op de ruim 200 locaties in Groningen en Drenthe.

  

Uitgangspunt

Met diverse ontwikkelingen in het zorglandschap is het voor de organisatie noodzakelijk om het merkenbeleid aan te scherpen. Het partnerschap tussen de organisaties NOVO en Promens Care en de rol van Cosis moeten op een begrijpelijke en heldere wijze worden vastgelegd. Waarbij anticiperen op de toekomst en rekening houden met de historie van de organisaties cruciale elementen zijn.

Op basis van een analyse van omgevingsfactoren, beleidsplannen en opinies binnen de organisatie zijn diverse scenario's geschetst en onderzocht. Helderheid over merktypen en effecten daarvan in het merkenbeleid zijn meegenomen in het proces en advies. Uiteindelijk draait het om het maken van een keuze tussen een grote mate van eenheid of diversiteit in de te hanteren merken.

  

Cosis over het traject van de advisering over het merkenbeleid

Promens Care en NOVO werken als zorgorganisaties binnen Cosis-verband. Een samenwerking die steeds meer vorm krijgt richting onze cliënten. Naast veel aandacht te hebben geschonken aan de inhoudelijke kant van de samenwerking, vonden wij het ook noodzakelijk om vanuit het perspectief van ons merkenbeleid te kijken naar de verhoudingen tussen de organisaties. Reinder van Zandvoort hebben we daarbij gevraagd ons te begeleiden.

Zijn opdracht was het in beeld brengen van verschillende scenario´s voor de inrichting van ons merkenbeleid. Met daarbij het verzoek om eveneens een realistisch advies te formuleren waar mee wij als organisatie verder zouden kunnen. Door goed kennis te nemen van onze historie, strategie en bestaande opinies binnen de organisaties heeft Reinder zijn kennis van en ervaring met merkvraagstukken constructief kunnen inzetten voor Cosis.

Wij konden ons goed vinden in het uitgebrachte advies en hebben besloten dit over te nemen. De door Reinder gehanteerde aanpak en de wijze waarop hij dit onderwerp binnen onze organisatie in presentaties over het voetlicht heeft gebracht, maken hem verder tot een prettig en kundig adviseur.

  

Resultaat

Het resultaat is een advies over het merkenbeleid van Cosis waarbij de nadruk ligt op haalbare veranderingen die voor alle stakeholders (medewerkers, cliënten en partners) begrijpelijk zijn. Dit zonder de ambities van de organisatie uit het oog te verliezen. De rollen die de merken ten opzichte van elkaar innnemen zijn sterk verduidelijkt en bruikbaar in de marketing en communicatie van de organisatie.

  

Meer weten?

Lees dan verder op de verschillende kennispagina's of vraag kosteloos de uitgave van CP over positioneren aan.

lees meer over positioneren en aanverwante onderwerpen op de kennispagina's

lees meer over positioneren, identiteit en merkarchitectuur en vraag het boekje aan

Meer klantcases

Meer klantcases bekijken? Klik op een case hieronder:

Ekelmans & Meijer : positionering (zakelijke dienstverlening)
ROC Zadkine : positionering (onderwijs)
AgriFood Capital : herpositionering (netwerk / overheid)
Hogeschool Windesheim : positionering (onderwijs)
BrabantZorg : positionering afdeling communicatie (zorg)
OSG Piter Jelles : strategisch perspectief (onderwijs)
BarentsKrans advocaten : positionering (zakelijke dienstverlening)
Ziekenhuis Nij Smellinghe : merkverhaal (zorg)
RPS : merkidentiteit (bouw/advies)
Nationaal Archief : merkenbeleid (overheid)
CTP Veldzicht : identiteitsontwikkeling (overheid/zorg)
ROC Nova College : positionering (onderwijs)
Cosis : merkenbeleid (zorg)
Aedes : positionering (belangenorganisatie)
Het Zand : merkadvies & profilering (zorg)
Ymere : positionering VvE-beheer (wonen)
ZuidOostZorg : merkportfolio (zorg)
Veldzicht : herpositionering (zorg/justitie)
Cosis label/afdeling : positionering (zorg)
Netwerk DCP : presentatie positioneren (netwerkorganisatie)
Branchevereniging NPN : workshop positioneren (belangenbehartiging)
Capra Advocaten : merkidentiteit (zakelijke dienstverlening)
Promens Care : merkprominentie (zorg)
Freia : positioneringsworkshops (HRD)
BrabantWonen & BrabantZorg : merkarchitectuur (wonen & zorg)
Zorggroep Meander : herpositionering & merkarchitectuur (zorg)
Maan Group : herpositionering & merkarchitectuur (industrie)
Espria : merkportfolio & merkarchitectuur (zorg, wonen & welzijn)
ZorgpleinNoord : workshop positioneren (netwerk)
B'rooche : herpositionering (retail)
pdb|design : positionering & merkportfolio (bouw)
Boxaround : herpositionering (self storage)
WAG : positionering (ICT)
Multimove : herpositionering (internet)


CP Positioneringsadvies