lees meer over de Promens Care merkprominentie case

Promens Care : merkprominentie & huisstijl

Promens Care biedt ondersteuning aan kinderen en volwassenen met een beperking. Daarnaast is de organisatie er ook voor mensen die gebruik maken van de maatschappelijke opvang. Zo´n 2.000 medewerkers begeleiden ruim 3.000 cliënten in de provincies Groningen en Drenthe.

  

Uitgangspunt

Promens Care heeft verscheidene bedrijfsonderdelen die allen gebruik maken van de corporate huisstijl. In dit gebruik van de huisstijl speelt de prominentie van het hoofdmerk een belangrijke rol. De organisatie had het vermoeden dat het gebruik van de huisstijl kon worden aangescherpt voor bepaalde onderdelen in de organisatie. De uitstraling van het merk, het belang voor stakeholders en de werkbaarheid waren hierbij de uitgangspunten. Om dit in kaart te brengen is de merkstrategie en het gebruik van de huisstijl onder de loep genomen.

  

Hoofd Communicatie Bos over het traject: samen met CP heeft Promens Care nagedacht over de wijze waarop Promens Care om moet gaan met haar huisstijl. Wij hebben Reinder van Zandvoort benaderd met de vraag om met ons heldere richtlijnen op te stellen voor het gebruik van de huisstijl van Promens Care.

Om een goed beeld te krijgen van de huisstijlvraag stelde Reinder een stappenplan voor. Hij heeft deskresearch gedaan, waarin onze merkstrategie, gebruikte labels, communicatiemiddelen en het huidige huisstijlhandboek zijn meegenomen. Daarna is Reinder in gesprek gegaan met een afvaardiging van locatiehoofden vanuit onze verschillende sectoren. Op deze wijze werden de bestaande opvattingen in kaart gebracht.

Naar aanleiding van de deskresearch en de sessie met de locatiehoofden heeft Reinder een helder en duidelijk adviesrapport opgesteld. Dit advies vormt de basis voor de wijze waarop wij in de toekomst onze huisstijl toepassen in onze uitingen richting de diverse doelgroepen. De samenwerking met Reinder hebben wij als professioneel en zeer plezierig ervaren.

  

Resultaat

Op basis van een inventarisatieronde van het gebruik van de huisstijl met locatiehoofden van de organisatie, kwam een aantal knelpunten in de merkprominentie en huisstijl boven tafel. De merkstrategie en de visie van organisatie gaven daarnaast ook aanleiding om gesegmenteerder met het merk om te gaan. Lokale initiatieven kunnen met een meer eigen gezicht richting hun doelgroepen nog relevanter communiceren. De uitstraling en herkenbaarheid van het corporate merk blijft hierbij een duidelijke rol spelen. Op deze wijze is de huisstijl en het gebruik van merken nog meer afgestemd op de verschillende stakeholders.

  

Meer weten?

Lees dan verder op de verschillende kennispagina's of vraag kosteloos de uitgave van CP over positioneren aan.

lees meer over positioneren en aanverwante onderwerpen op de kennispagina's

lees meer over positioneren, identiteit en merkarchitectuur en vraag het boekje aan

Meer klantcases

Meer klantcases bekijken? Klik op een case hieronder:

Ekelmans & Meijer : positionering (zakelijke dienstverlening)
ROC Zadkine : positionering (onderwijs)
AgriFood Capital : herpositionering (netwerk / overheid)
Hogeschool Windesheim : positionering (onderwijs)
BrabantZorg : positionering afdeling communicatie (zorg)
OSG Piter Jelles : strategisch perspectief (onderwijs)
BarentsKrans advocaten : positionering (zakelijke dienstverlening)
Ziekenhuis Nij Smellinghe : merkverhaal (zorg)
RPS : merkidentiteit (bouw/advies)
Nationaal Archief : merkenbeleid (overheid)
CTP Veldzicht : identiteitsontwikkeling (overheid/zorg)
ROC Nova College : positionering (onderwijs)
Cosis : merkenbeleid (zorg)
Aedes : positionering (belangenorganisatie)
Het Zand : merkadvies & profilering (zorg)
Ymere : positionering VvE-beheer (wonen)
ZuidOostZorg : merkportfolio (zorg)
Veldzicht : herpositionering (zorg/justitie)
Cosis label/afdeling : positionering (zorg)
Netwerk DCP : presentatie positioneren (netwerkorganisatie)
Branchevereniging NPN : workshop positioneren (belangenbehartiging)
Capra Advocaten : merkidentiteit (zakelijke dienstverlening)
Promens Care : merkprominentie (zorg)
Freia : positioneringsworkshops (HRD)
BrabantWonen & BrabantZorg : merkarchitectuur (wonen & zorg)
Zorggroep Meander : herpositionering & merkarchitectuur (zorg)
Maan Group : herpositionering & merkarchitectuur (industrie)
Espria : merkportfolio & merkarchitectuur (zorg, wonen & welzijn)
ZorgpleinNoord : workshop positioneren (netwerk)
B'rooche : herpositionering (retail)
pdb|design : positionering & merkportfolio (bouw)
Boxaround : herpositionering (self storage)
WAG : positionering (ICT)
Multimove : herpositionering (internet)


CP Positioneringsadvies