lees meer over de Freia positioneringsworkshops case

HRD merken voorzien van scherpe

proposities

case : positioneringsworkshops onderwijsmerk Freia

Freia organiseert al 25 jaar groei, van organisaties en van mensen. Van 16 werkmaatschappijen die ieder expert zijn op hun eigen vakgebied is Freia de moederorganisatie. Zij heeft daarbinnen de rol van organisator en van maatwerkleverancier. De werkmaatschappijen zelf houden zich bezig met de expertisevelden: Executive & Management Development, Opleiding & Training en Business Educational Services.

Vraagstuk

In het kader van een professionaliseringsslag zocht Freia naar een invulling voor de workshops over positioneren. CP heeft hier invulling aan gegeven, waarbij de nadruk vooral is gelegd op het waarmaken van een merkbelofte in de praktijk.

  

Wij hebben CP gevraagd om, in het kader van de positioneringsworkshops die wij voor verschillende Freia-labels organiseerden, het onderdeel "Van true line naar tagline" te verzorgen. Het doel van de positioneringsworkshops was, om de labels te helpen zich te oriënteren op hun strategische verankering en marktpropositie. Hiermee hebben we bijgedragen aan het meer zichtbaar maken van het onderscheidend vermogen van deze labels.

De bijdrage van Reinder van Zandvoort lag erin om de sprong te maken van weten wie we zijn en waar ons onderscheidend vermogen ligt, naar boodschappen die de doelgroepen aanspreken. Reinder heeft met leuke, inspirerende voorbeelden laten zien hoe je als bedrijf kunt omgaan met een pay off of een descriptor. De discussies daarover hebben geleid tot een aanscherping van de propositie van de labels die meededen.

  

Details

  • Opdrachtgever : Freia
    Organisatie : HRD & training
    Type : Positioneringsworkshops
    Website : www.freia.nl

  • Freia logo positioneringsworkshops

Aanpak

De workshops startten met een blik op associaties rondom een merk en hoe deze zich in hoofden van klanten manifesteren. Daarop is met de deelnemers gekeken naar het breder uitdragen van merkbeloften door organisatie. Aan de hand van geslaagde en minder geslaagde voorbeelden van merken kwamen communicatie, symboliek en gedrag aan de orde. De deelnemers gingen daarop zelf aan de slag om hun kernwaarden en propositie te koppelen aan de strategie van het eigen merk en de belofte naar klanten toe.

Freia labels logo positioneringsworkshops

Resultaat

Door in de workshops met diverse labels tegelijk bij elkaar te zitten ontstond er een zeer positieve dynamiek. Ervaringen en uitdagingen leverde interessante inzichten op voor de verschillende merken. Voor alle Freia labels zijn sterke proposities geformuleerd waarbij de verschillende groepen elkaars resultaat van feedback voorzagen zodat deze nog scherper werden.

  


Gerelateerd

  

Heeft u vragen over een workshop over positioneren voor uw merk?

Bent u bezig met de positionering van uw merk of organisatie? Heeft u interesse in een workshop? Neem dan gerust contact op en we helpen u graag verder.

020 - 84 55 327
Stuur een e-mail

  

  • Boekje over positioneren

    Vraag het boekje over positioneren aan. Met meer informatie en handvaten om uw eigen positionering onder de loep te nemen.

    Vraag het boekje van CP aan over herpositionering, merkportfolio, identiteit en merken
  • Verder met uw merk in een middag?

    Bekijk de mogelijkheden voor een inspirerende workshop met uw merk. Vraag hier direct de brochure aan.

    Bekijk de mogelijkheden voor een workshop met uw merk over herpositionering, merkportfolio, identiteit en merken

  

Meer klantcases

Meer klantcases bekijken? Klik op een case hieronder:

ROC Drenthe College : positionering (onderwijs)
Ekelmans & Meijer : positionering (zakelijke dienstverlening)
ROC Zadkine : positionering (onderwijs)
AgriFood Capital : herpositionering (netwerk / overheid)
Hogeschool Windesheim : positionering (onderwijs)
BrabantZorg : positionering afdeling communicatie (zorg)
OSG Piter Jelles : strategisch perspectief (onderwijs)
BarentsKrans advocaten : positionering (zakelijke dienstverlening)
Ziekenhuis Nij Smellinghe : merkverhaal (zorg)
RPS : merkidentiteit (bouw/advies)
Nationaal Archief : merkenbeleid (overheid)
CTP Veldzicht : identiteitsontwikkeling (overheid/zorg)
ROC Nova College : positionering (onderwijs)
Cosis : merkenbeleid (zorg)
Aedes : positionering (belangenorganisatie)
Het Zand : merkadvies & profilering (zorg)
Ymere : positionering VvE-beheer (wonen)
ZuidOostZorg : merkportfolio (zorg)
Veldzicht : herpositionering (zorg/justitie)
Cosis label/afdeling : positionering (zorg)
Netwerk DCP : presentatie positioneren (netwerkorganisatie)
Branchevereniging NPN : workshop positioneren (belangenbehartiging)
Capra Advocaten : merkidentiteit (zakelijke dienstverlening)
Promens Care : merkprominentie (zorg)
Freia : positioneringsworkshops (HRD)
BrabantWonen & BrabantZorg : merkarchitectuur (wonen & zorg)
Zorggroep Meander : herpositionering & merkarchitectuur (zorg)
Maan Group : herpositionering & merkarchitectuur (industrie)
Espria : merkportfolio & merkarchitectuur (zorg, wonen & welzijn)
ZorgpleinNoord : workshop positioneren (netwerk)