lees meer over de Freia positioneringsworkshops case

Freia : positioneringsworkshops

Freia organiseert al 25 jaar groei, van organisaties en van mensen. Van 16 werkmaatschappijen die ieder expert zijn op hun eigen vakgebied is Freia de moederorganisatie. Zij heeft daarbinnen de rol van organisator en van maatwerkleverancier. De werkmaatschappijen zelf houden zich bezig met de expertisevelden: Executive & Management Development, Opleiding & Training en Business Educational Services.

  

Uitgangspunt

In het kader van een professionaliseringsslag zocht Freia naar een invulling voor de workshops over positioneren. CP heeft hier invulling aan gegeven, waarbij de nadruk vooral is gelegd op het waarmaken van een merkbelofte in de praktijk.

  

Wij hebben CP gevraagd om, in het kader van de positioneringsworkshops die wij voor verschillende Freia-labels organiseerden, het onderdeel "Van true line naar tagline" te verzorgen. Het doel van de positioneringsworkshops was, om de labels te helpen zich te oriënteren op hun strategische verankering en marktpropositie. Hiermee hebben we bijgedragen aan het meer zichtbaar maken van het onderscheidend vermogen van deze labels.

  

Freia labels

  

De bijdrage van Reinder van Zandvoort lag erin om de sprong te maken van "we weten wie we zijn en waar ons onderscheidend vermogen ligt" naar boodschappen die de doelgroepen aanspreken. Reinder heeft met leuke, inspirerende voorbeelden laten zien hoe je als bedrijf kunt omgaan met een pay off of een descriptor. De discussies daarover hebben geleid tot een aanscherping van de propositie van de labels die meededen.

  

Resultaat

De workshops startten met een blik op associaties rondom een merk en hoe deze zich in hoofden van klanten manifesteren. Daarop is met de deelnemers gekeken naar het breder uitdragen van merkbeloften door organisatie. Aan de hand van geslaagde en minder geslaagde voorbeelden van merken kwamen communicatie, symboliek en gedrag aan de orde. De deelnemers gingen daarop zelf aan de slag om hun kernwaarden en propositie te koppelen aan de strategie van het eigen merk en de belofte naar klanten toe.

Freia sheets

  

Meer weten?

Lees dan meer over de workshops over merken en positioneren of vraag kosteloos de uitgave van CP over positioneren aan.

lees meer over de workshops over positioneren

lees meer over positioneren en vraag het boekje aan

Meer klantcases

Meer klantcases bekijken? Klik op een case hieronder:

Hogeschool Windesheim : positionering (onderwijs)
BrabantZorg : positionering afdeling communicatie (zorg)
OSG Piter Jelles : strategisch perspectief (onderwijs)
BarentsKrans advocaten : positionering (zakelijke dienstverlening)
Ziekenhuis Nij Smellinghe : merkverhaal (zorg)
RPS : merkidentiteit (bouw/advies)
Nationaal Archief : merkenbeleid (overheid)
CTP Veldzicht : identiteitsontwikkeling (overheid/zorg)
ROC Nova College : positionering (onderwijs)
Cosis : merkenbeleid (zorg)
Aedes : positionering (belangenorganisatie)
Het Zand : merkadvies & profilering (zorg)
Ymere : positionering VvE-beheer (wonen)
ZuidOostZorg : merkportfolio (zorg)
Veldzicht : herpositionering (zorg/justitie)
Cosis label/afdeling : positionering (zorg)
Netwerk DCP : presentatie positioneren (netwerkorganisatie)
Branchevereniging NPN : workshop positioneren (belangenbehartiging)
Capra Advocaten : merkidentiteit (zakelijke dienstverlening)
Promens Care : merkprominentie (zorg)
Freia : positioneringsworkshops (HRD)
BrabantWonen & BrabantZorg : merkarchitectuur (wonen & zorg)
Zorggroep Meander : herpositionering & merkarchitectuur (zorg)
Maan Group : herpositionering & merkarchitectuur (industrie)
Espria : merkportfolio & merkarchitectuur (zorg, wonen & welzijn)
ZorgpleinNoord : workshop positioneren (netwerk)
B'rooche : herpositionering (retail)
pdb|design : positionering & merkportfolio (bouw)
Boxaround : herpositionering (self storage)
WAG : positionering (ICT)
Multimove : herpositionering (internet)


CP Positioneringsadvies