dossier : Lessen van Obvious Adams
Wanneer je de boeken van Jack Trout en andere schrijvers leest over positioneren en onderscheidend vermogen, komt regelmatig het boek "Obvious Adams" van Robert Updegraff voorbij. Dit boekje is verschenen begin 1900, een oud boekje dus al. In al zijn eenvoud beschrijft het cruciale elementen rondom het begrip positioneren. Al is het gericht op de reclamewereld, de overlap met andere strategische aspecten van een bedrijf is enorm.
Heldere eenvoud
Bij het lezen van het boekje bekruipt je af en toe het gevoel dat je een kinderboek of sprookje leest. Toch is juist de eenvoud van het verhaal zo aantrekkelijk. Een heldere opsomming van wanneer een idee of concept juist "duidelijk" is. Een oplossing voor een probleem (in communicatie of marketing) ligt soms zo voor de hand dat deze over het hoofd wordt gezien. Deze "obvious ideas" moeten juist de grondslag vormen voor een positionering. Het boekje is geschreven uitgaande van een omgeving die in sommige opzichten wezenlijk anders is dan waarin organisaties nu functioneren. Toch blijft het leerzaam en leuk om te lezen.
Download versie
Helaas is het boekje niet meer leverbaar via Amazon of Managementboek. Wanneer en of het nog herdrukt wordt is nog maar de vraag. Op internet is na lang zoeken een versie in pdf te vinden. De pdf hieronder van het boekje is een ingescand origineel van rond 1900. Het lezen is daardoor even wennen, maar de sfeer van een oud boek spreekt er juist door. Hieronder kunt u deze pdf versie downloaden:
Gerelateerd
- Artikel: Aan de slag met je merk? Kies de juiste aanpak!
- Dossier: Ruim 20 praktische modellen voor merkontwikkeling
- Diensten: Workshops over identiteit, merken en positioneren
- Diensten: Het positioneren van organisaties en corporate merken
-
Boekje over positioneren
Vraag het boekje over positioneren aan. Met meer informatie en handvaten om uw eigen positionering onder de loep te nemen.
-
Verder met uw merk in een middag?
Bekijk de mogelijkheden voor een inspirerende workshop met uw merk. Vraag hier direct de brochure aan.
-
Wat we doen voor klanten?
CP ondersteunt organisaties bij vragen over positionering, identiteit en merkarchitectuur. Lees er meer over bij onze diensten.
-
Kennispagina’s
Lees meer over de achtergronden van het positioneringsproces, identiteit en merken op de verschillende uitgebreide kennispagina’s.
Heeft u vragen over de positionering van uw merk?
Wilt u eens sparren over de positionering van uw merk of organisatie? Neem dan gerust contact op en we helpen u graag verder.
033 - 21 10 075
Stuur een e-mail