wat is merkidentiteit

Merkidentiteit als fundament onder het

merk

achtergrond : Merkidentiteit

Een vraag die snel gaat spelen bij het positioneren is het vraagstuk van merkidentiteit. Laten zien waar je als organisatie voor staat en wie je bent is belangrijk. Dat authenticiteit zijn plek heeft veroverd in strategische vraagstukken is wel zeker. Het belang van merkidentiteit voor de positionering verschilt wel per type vraagstuk.

Merkidentiteit als begrip

Nog regelmatig ontstaat er discussie wanneer het gaat om merkidentiteit en organisatie-identiteit. Hoe kader je het in? Iedereen is bekend met de aspecten missie, visie en kernwaarden. Deze begrippen zijn voor merken en organisaties veelal in de strategie verwerkt. Er bestaat minder overeenstemming over hoe deze begrippen moeten worden opgevat en gehanteerd in. Een oorzaak daarvan is dat de cultuur binnen een organisatie van invloed is op de manier waarop identiteit wordt gebruikt. Belangrijker is nog dat merkidentiteit simpelweg meerdere vormen kent. Deze worden door elkaar gebruikt en ook verward met elkaar.

Merkidentiteit & organisaties

Bij organisaties en corporate merken is het aspect van merkidentiteit verbonden met wie de organisatie is, de organisatie identiteit. De termen waar sta je voor en waar ga je voor zijn daarbij redelijk gangbaar. Er is een essentie en noodzaak van het gebruik van de merkidentiteit van een organisatie bij een positionering. Het beeld dat je uitstraalt als organisatie moet passen bij wie je bent. Naast het vastleggen van de strategische koers, is de manier waarop deze wordt uitgevoerd van belang. Dit moet in lijn zijn met hoe de organisatie zich gedraagt. En wenst te gedragen. Cultuur en kernwaarden moeten helder zijn en in lijn worden gebracht met de strategie. En andersom.

Om grip te krijgen op het element organisatie-identiteit is het onderstaande model handig. Het geeft duidelijk de interne focus van het begrip aan.

bekijk het model voor organisatie-identiteit

  

Merkidentiteit bij producten en diensten

Het belang van merkidentiteit bij de positionering van producten en diensten is gerelateerd aan die van de organisatie erachter. Maar niet noodzakelijk of onlosmakelijk. Een dienst of product kan volledig gericht zijn op doelgroep en zo een eigen merkidentiteit hebben. Dit is feitelijk het merk van het product of de dienst. Dus beredeneerd vanuit de percepties van de stakeholders. De organisatie achter een product of dienst heeft uiteraard een strategie en gewenste positie er voor in gedachten. Dit heeft dus vooral implicaties voor externe profilering. Wanneer een product of dienst naar buiten toe duidelijke gelieerd wordt aan de organisatie erachter, moet er voor de buitenwereld een logische link zijn tussen beide. De duurzame Triodos Bank zal bijvoorbeeld nooit succesvol een olie-fonds kunnen lanceren.

Om grip te krijgen op het element merkidentiteit is het onderstaande model handig. Het geeft duidelijk de externe focus van het begrip aan.

  

bekijk het model voor merkidentiteit

  


  

  • Boekje over positioneren

    Vraag het boekje over positioneren aan. Met meer informatie en handvaten om uw eigen positionering onder de loep te nemen.

    Vraag het boekje van CP aan over herpositionering, merkportfolio, merkidentiteit en merken
  • Verder met uw merk in een middag?

    Bekijk de mogelijkheden voor een inspirerende workshop met uw merk. Vraag hier direct de brochure aan.

    Bekijk de mogelijkheden voor een workshop over uw merkidentiteit

  

Gerelateerd

  

Wilt u aan de slag met uw merkidentiteit?

Heeft u een vraag over het formuleren van uw merkidentiteit? Wilt u sparren over uw vraagstuk? Neem dan gerust contact op en we helpen u graag verder.

020 - 84 55 327
Stuur een e-mail

  

  • Wat we doen voor klanten?

    CP ondersteunt organisaties bij vragen over positionering, identiteit en merkarchitectuur. Lees er meer over bij onze diensten.

    Bekijk de diensten van CP over merkidentiteit en merken
  • Klantcases

    Bekijk hier klantcases van uitgevoerde projecten. Lees meer over de aanpak en hoe klanten de samenwerking ervaren.

    Lees meer in de klantcases over merkidentiteit en merken