Merkadvies over de toekomst van een grote

zorgorganisatie

case: herpositionering en advies merkportfolio Espria

De organisatie Espria met haar merken is één van Nederlands grootste zorgorganisaties. Zij is actief op het gebied van zorg, wonen en service. De organisatie is in grote delen van Nederland aanwezig, met een omvangrijk merkportfolio in een turbulente markt. Als organisatie bedienen zij rond de 400.000 huishoudens in Nederland.

Vraagstuk

Zoals iedere organisatie in de zorg is ook Espria constant bezig om haar positie in de markt te versterken. De maatschappelijke ontwikkelingen in de sector gaan erg snel. Ook de toegenomen keuzevrijheid van consumenten en de invloed van wet- en regelgeving zijn belangrijke factoren. Om zich optimaal voor te bereiden op de toekomst heeft de organisatie besloten om de verschillende mogelijkheden voor het merk en het portfolio in kaart te brengen. Met welke merken kan de markt het beste bediend worden? Welke gevolgen heeft dit voor de merken in de portfolio van Espria. En met welke factoren in klantperceptie en concurrentieomgeving moet rekening worden gehouden?

  

Espria over het traject van de herpositionering en merkportfolio

De samenwerking met CP, in de persoon van Reinder van Zandvoort, heeft geresulteerd in een advies waar wij als organisatie echt mee verder kunnen. De samenwerking was intensief en heel goed. Hij is sterk analytisch en scherp. Hij weet zaken in perspectief te zetten. De kritische vragen durft hij snel en onomwonden te stellen. Zijn advies is altijd eerlijk en zonder fratsen, maar wel gedegen en sterk onderbouwd. Door zijn expertise heb ik ook kunnen leren in onze samenwerking. Zijn rust en humor maken dat de weg naar het eindresultaat ook gewoon leuk was.

  

Details

  • Opdrachtgever : Espria
    Organisatie : Concern achter 11 merken in zorg, wonen, welzijn
    Type : Herpositionering & merkportfolio
    Website : www.espria.nl

  • Espria herpositionering en advies merkportfolio logo

Aanpak

Het zorgconcern Espria omvat een diversiteit aan merken. Van ouderenzorg en thuiszorg (Icare & Evean) tot een VG en GGZ organisatie (De Trans & GGZ Drenthe) tot een ledenvereniging en kraamzorg. De eerste stap is om de verschillende domeinen waarin de merken actief zijn goed in kaart te brengen. Vanuit deze analyse is gekeken naar de behoeften en klantrelevantie van de verschillende onderliggende proposities. Samen met het management van het concern is gekeken naar de verschillende scenario's voor de herpositionering en de impact ervan op de huidige wijze van marktbewerking.

  

Merken in het traject van de herpositionering en merkportfolio

  

Resultaat

CP gaf leiding aan een intern team van de organisatie. Met een herijking van de strategie vanuit merkenoogpunt, ontstonden er vitale inzichten. Vanuit zowel klantperspectief als de organisatie zelf zijn heldere scenario's uitgewerkt. Hierdoor ontstond een goed beeld van enerzijds de mogelijkheden voor de merken, anderzijds werden obstakels in de perceptie en uitvoering duidelijk.

Door de intensieve samenwerking met het interne team konden heldere en praktische adviezen worden geformuleerd. Het eindresultaat geeft een solide basis voor de te maken keuzes in de positionering en portfolio voor de organisatie met het oog op de toekomst.

  


Gerelateerd

  

Heeft u vragen over uw merkportfolio of het positioneren van uw merk?

Heeft u vragen over het positioneren van uw merk of uw merkportfolio? Wilt u eens sparren over uw vraagstuk? Neem dan gerust contact op en we helpen u graag verder.

020 - 84 55 327
Stuur een e-mail

  

  • Boekje over positioneren

    Vraag het boekje over positioneren aan. Met meer informatie en handvaten om uw eigen positionering onder de loep te nemen.

    Vraag het boekje van CP aan over herpositionering, merkportfolio, identiteit en merken
  • Verder met uw merk in een middag?

    Bekijk de mogelijkheden voor een inspirerende workshop met uw merk. Vraag hier direct de brochure aan.

    Bekijk de mogelijkheden voor een workshop met uw merk over herpositionering, merkportfolio, identiteit en merken

  

Meer klantcases

Meer klantcases bekijken? Klik op een case hieronder:

ROC Drenthe College : positionering (onderwijs)
Ekelmans & Meijer : positionering (zakelijke dienstverlening)
ROC Zadkine : positionering (onderwijs)
AgriFood Capital : herpositionering (netwerk / overheid)
Hogeschool Windesheim : positionering (onderwijs)
BrabantZorg : positionering afdeling communicatie (zorg)
OSG Piter Jelles : strategisch perspectief (onderwijs)
BarentsKrans advocaten : positionering (zakelijke dienstverlening)
Ziekenhuis Nij Smellinghe : merkverhaal (zorg)
RPS : merkidentiteit (bouw/advies)
Nationaal Archief : merkenbeleid (overheid)
CTP Veldzicht : identiteitsontwikkeling (overheid/zorg)
ROC Nova College : positionering (onderwijs)
Cosis : merkenbeleid (zorg)
Aedes : positionering (belangenorganisatie)
Het Zand : merkadvies & profilering (zorg)
Ymere : positionering VvE-beheer (wonen)
ZuidOostZorg : merkportfolio (zorg)
Veldzicht : herpositionering (zorg/justitie)
Cosis label/afdeling : positionering (zorg)
Netwerk DCP : presentatie positioneren (netwerkorganisatie)
Branchevereniging NPN : workshop positioneren (belangenbehartiging)
Capra Advocaten : merkidentiteit (zakelijke dienstverlening)
Promens Care : merkprominentie (zorg)
Freia : positioneringsworkshops (HRD)
BrabantWonen & BrabantZorg : merkarchitectuur (wonen & zorg)
Zorggroep Meander : herpositionering & merkarchitectuur (zorg)
Maan Group : herpositionering & merkarchitectuur (industrie)
Espria : merkportfolio & merkarchitectuur (zorg, wonen & welzijn)
ZorgpleinNoord : workshop positioneren (netwerk)