Wat is positioneren van een interne afdeling

Het positioneren van een interne afdeling in

een organisatie

diensten : Een afdeling stevig positioneren

Door professionalisatie en schaalvergroting ontstaan binnen organisaties interne afdelingen die meer en meer zelfstandig opereren. Met een eigen takenpakket en resultaat-verantwoordelijkheid. Bij grotere organisaties met meerdere merken ontstaan door de vorming van shared service centers, afdelingen die meerdere merken moeten bedienen.

De focus van interne afdelingen ligt veelal op het uitvoeren en invullen van een vastgesteld takenpakket. Vragen vanuit de eigen organisatie moeten optimaal worden ingevuld met de specifieke afdeling. Door externe ontwikkelingen, een veranderde bedrijfsstrategie of veranderingen in het werkveld van de afdeling, is de positie van een dergelijke afdeling vrijwel altijd aan verandering onderhevig.

Visie en rol

Een interne afdeling functioneert optimaal wanneer de rol die de afdeling moet innemen, vanuit het oogpunt van de organisatie, is afgestemd op de inrichting ervan. De competenties van medewerkers van de afdeling moeten gericht zijn op het beoogde takenpakket. Daarnaast moet de afdeling een duidelijke visie ontwikkelen op haar eigen rol, om zo een aantrekkelijke partner te zijn voor de rest van de organisatie.

In de praktijk blijkt dat de rol van de interne afdeling niet altijd eenduidig is. De perceptie van de interne stakeholders kan sterk verschillen van de perceptie van de afdeling zelf. Daarnaast spelen de ambities van de afdeling en het management een belangrijke rol. Het positioneren van interne afdelingen heeft sterke overeenkomsten met andere positioneringsvraagstukken. Duidelijk anders is dat elementen als interne verhoudingen en corporate bewustwording een overheersende rol spelen.

Rolmodel interne afdelingen

Om grip te krijgen op de positionering van een interne afdeling starten we veelal met het in kaart brengen van de huidige en gewenste positie van afdelingen. Hiervoor biedt het Rolmodel handige aanknopingspunten. Het stimuleert het gesprek over de afdeling en zorgt voor verdieping. In combinatie met het in kaart brengen van de visie en percepties van interne stakeholders, biedt dit een leidraad voor de positionering van de interne afdeling.

  

bekijk het rolmodel voor de positionering van een interne afdeling

  

Whitepaper positioneren van afdelingen

Meer weten over het positioneren van een afdeling? Download dan de whitepaper. In de whitepaper leest u meer over het rolmodel, hoe je focus aanbrengt voor een afdeling en een methode voor het vormen van een visie voor afdelingen. Vul hieronder uw email adres in en de whitepaper kunt u daarna direct downloaden. Na het klikken op de verzendknop duurt het enkele seconden en dan krijgt u een bevestigingsbericht te zien.

  

bekijk de whitepaper voor het positioneren van een interne afdeling

  

Opdrachtgevers

We werken voor diverse organisaties aan de positionering van interne afdelingen. Bekijk daarvoor ook de klantcases onderaan deze pagina.

Voorbeelden van merken voor wie werken aan de positionering van een interne afdeling

Stel hier direct uw vraag

Heeft u een vraag over de positionering van uw interne afdeling? Stel deze dan direct via het formulier hieronder.

  

Partner in vragen over het positioneren van een afdeling

Al bijna 20 jaar helpen we organisaties verder. Heeft u vragen over het positioneren van uw afdeling binnen de organisatie? Wilt u eens sparren over uw vraagstuk? Neem dan gerust contact op en we helpen u graag verder: bel 020 - 84 55 327 of stuur een mail.

Neem contact op als u aan de slag wilt het positioneren van een interne afdeling

  

  • Klantcases

    Bekijk hier klantcases van uitgevoerde projecten. Lees meer over de aanpak en hoe klanten de samenwerking ervaren.

    Bekijk de cases van projecten over het positioneren van een interne afdeling communicatie, identiteit en merken
  • Kennispagina’s

    Lees meer over de achtergronden van het positioneringsproces en identiteit voor merken op de verschillende uitgebreide kennispagina’s.

    Leer meer op de kennispagina's over het positioneren van een interne afdeling communicatie, identiteit en merken

  

  • Boekje over positioneren

    Vraag het boekje over positioneren aan. Hierin vindt u veel meer informatie en handvaten om uw eigen positionering onder de loep te nemen.

    Vraag het boekje van CP aan over het positioneren van een interne afdeling communicatie, identiteit en merken
  • Verder met uw merk in een middag?

    Bekijk de mogelijkheden voor een inspirerende workshop met uw afdeling of merk. Vraag hier direct de brochure aan.

    Bekijk de mogelijkheden voor een workshop met uw merk over het positioneren van een interne afdeling communicatie, identiteit en merken

  


Gerelateerd

Bekijk ook de gerelateerde cases en pagina's over het positioneren van een interne afdeling: