diensten : Een afdeling stevig positioneren
Door professionalisatie en schaalvergroting ontstaan binnen organisaties interne afdelingen die meer en meer zelfstandig opereren. Met een eigen takenpakket en resultaat-verantwoordelijkheid. Bij grotere organisaties met meerdere merken ontstaan door de vorming van shared service centers, afdelingen die meerdere merken moeten bedienen.
De focus van interne afdelingen ligt veelal op het uitvoeren en invullen van een vastgesteld takenpakket. Vragen vanuit de eigen organisatie moeten optimaal worden ingevuld met de specifieke afdeling. Door externe ontwikkelingen, een veranderde bedrijfsstrategie of veranderingen in het werkveld van de afdeling, is de positie van een dergelijke afdeling vrijwel altijd aan verandering onderhevig.
Visie en rol
Een interne afdeling functioneert optimaal wanneer de rol die de afdeling moet innemen, vanuit het oogpunt van de organisatie, is afgestemd op de inrichting ervan. De competenties van medewerkers van de afdeling moeten gericht zijn op het beoogde takenpakket. Daarnaast moet de afdeling een duidelijke visie ontwikkelen op haar eigen rol, om zo een aantrekkelijke partner te zijn voor de rest van de organisatie.
In de praktijk blijkt dat de rol van de interne afdeling niet altijd eenduidig is. De perceptie van de interne stakeholders kan sterk verschillen van de perceptie van de afdeling zelf. Daarnaast spelen de ambities van de afdeling en het management een belangrijke rol. Het positioneren van interne afdelingen heeft sterke overeenkomsten met andere positioneringsvraagstukken. Duidelijk anders is dat elementen als interne verhoudingen en corporate bewustwording een overheersende rol spelen.
Rolmodel interne afdelingen
Om grip te krijgen op de positionering van een interne afdeling starten we veelal met het in kaart brengen van de huidige en gewenste positie van afdelingen. Hiervoor biedt het Rolmodel handige aanknopingspunten. Het stimuleert het gesprek over de afdeling en zorgt voor verdieping. In combinatie met het in kaart brengen van de visie en percepties van interne stakeholders, biedt dit een leidraad voor de positionering van de interne afdeling.
Whitepaper positioneren van afdelingen
Meer weten over het positioneren van een afdeling? Download dan de whitepaper. In de whitepaper leest u meer over het rolmodel, hoe je focus aanbrengt voor een afdeling en een methode voor het vormen van een visie voor afdelingen. Vul hieronder uw email adres in en de whitepaper kunt u daarna direct downloaden. Na het klikken op de verzendknop duurt het enkele seconden en dan krijgt u een bevestigingsbericht te zien.
Opdrachtgevers
We werken voor diverse organisaties aan de positionering van interne afdelingen. Bekijk daarvoor ook de klantcases onderaan deze pagina.
Stel hier direct uw vraag
Heeft u een vraag over de positionering van uw interne afdeling? Stel deze dan direct via het formulier hieronder.
Partner in vragen over het positioneren van een afdeling
Al bijna 20 jaar helpen we organisaties verder. Heeft u vragen over het positioneren van uw afdeling binnen de organisatie? Wilt u eens sparren over uw vraagstuk? Neem dan gerust contact op en we helpen u graag verder: bel 033 - 21 10 075 of stuur een mail.
-
Klantcases
Bekijk hier klantcases van uitgevoerde projecten. Lees meer over de aanpak en hoe klanten de samenwerking ervaren.
-
Kennispagina’s
Lees meer over de achtergronden van het positioneringsproces en identiteit voor merken op de verschillende uitgebreide kennispagina’s.
-
Boekje over positioneren
Vraag het boekje over positioneren aan. Hierin vindt u veel meer informatie en handvaten om uw eigen positionering onder de loep te nemen.
-
Verder met uw merk in een middag?
Bekijk de mogelijkheden voor een inspirerende workshop met uw afdeling of merk. Vraag hier direct de brochure aan.
Gerelateerd
Bekijk ook de gerelateerde cases en pagina's over het positioneren van een interne afdeling:
- Case: Positionering Afdeling Communicatie zorgorganisatie BrabantZorg
- Case: Positioneren expertisecentrum Cosis positioneren als afdeling
- Case: Positioneren afdeling VvE-beheer woningcorporatie Ymere
- Nieuws: Workshop belofte afdeling verzekeraar Univé
- Nieuws: Positionering afdeling communicatie museum Schunck