Identiteitsmodel dat invulling van identiteit weergeeft

Model voor

identiteit

dossier modellen : Identiteitsmodel

Er bestaan er diverse manieren om naar het begrip organisatie-identiteit te kijken. Waar het model Organisatie-identiteit voornamelijk een beschrijvende weergave is van de verschillende onderdelen is dit Identiteitsmodel wat wervender van opzet. Het is in de kern dan ook een procesmodel van hoe je de organisatie identiteit in kaart kan brengen. In kern is het Identiteitsmodel een werkmodel dat hoe een organisatie naar de omgeving kijkt vertaalt naar wat de organisatie wil betekenen en wil doen.

Model

Het identiteitsmodel in een afbeelding

Toelichting

Het identiteitsmodel gaat uit van een organisatie die op een bepaalde manier naar zich zelf en de omgeving kijkt en van daaruit formuleert waar het naar streeft, op welke manier en waar dat concreet toe moet leiden. De aantrekkingskracht van dit model is de mate waarin het aansluit bij de neiging van organisaties en mensen om in verbanden en relaties te denken. De begrippen in het model zijn niet zozeer uniek, het is vooral de volgordelijkheid en samenhang die het anders maakt.

De onderdelen van het identiteitsmodel kan je als volgt doorlopen:

  • Bestaansrecht: wat ziet de organisatie als haar bestaansrecht, waarom is de organisatie er?
  • Visie: wat ziet de organisatie in de omgeving en in welke situatie moet dat veranderd worden?
  • Kracht: waarin is de organisatie erg goed en wat maakt het effectief in het tot stand brengen van visie.
  • Missie & merkbelofte: wat wil de organisatie betekenen voor klanten & relaties?
  • Kernwaarden: hoe wil de organisatie werken om de missie en merkbelofte in te vullen?
  • Ambities: wanneer kan je concreet zeggen dat de organisatie haar beloften inlost?

Tips bij de toepassing

  • Het in kaart brengen van de merkbelofte die concurrenten doen is raadzaam bij het formuleren van de missie en merkbelofte. Ook kan een organisatie besluiten om klanten, relaties of andere stakeholders te betrekken bij het toetsen van een merkbelofte.
  • De merkbelofte is hier in beschrijving van de belofte van de organisatie in termen die begrijpelijk zijn voor de organisatie zelf en niet zozeer voor klanten. Het is dus geen slogan of op een andere manier extern te communiceren slagzin.

  


Vragen?

Meer lezen over de achtergronden bij het Identiteitsmodel? Het boek hierover “Identiteitsmarketing” van Morel is beschikbaar via ManagementBoek. Heeft u vragen over het Identiteitsmodel? Neem dan contact op of stuur dan eenvoudig een bericht via het formulier hieronder. (Na het klikken op de verzendknop duurt het enkele seconden en dan krijg je een bevestigingsbericht te zien).

  

  

Klik hier om terug te gaan naar het modellenoverzicht.

  

Heeft u vragen over uw identiteit, merk of positionering?

Wilt u eens sparren over uw vraagstuk? Heeft u vragen over de positionering van uw merk of identiteit? Neem dan gerust contact op en we helpen u graag verder.

033 - 21 10 075
Stuur een e-mail

  

  • Vraag het boekje over positioneren aan

    Vraag het boekje van CP aan over positioneren, identiteit en merken
  • Verder met uw merk in een middag?

    Bekijk de mogelijkheden voor een workshop met uw merk over positioneren, identiteit en merken

  

  • Wat we doen voor klanten?

    Bekijk de diensten van CP over positioneren, identiteit en merken
  • Klantcases

    Lees meer in de klantcases over positioneren, identiteit en merken