Model dat een merkidee weergeeft

Een model over het

merkidee

dossier modellen : Merkidee model

Dit model is een schema dat het idee van een merk weergeeft in relatie tot de organisatie identiteit en merkpositionering. De merkgedachte is hierbij de verbindende schalen tussen de binnenkant en de buitenkant van een organisatie.

Model

  

Het model voor een merkidee

Toelichting

Het idee achter het concept van een merk is, dat het de positionering naar buiten toe verbind met de identiteit van binnen. Zodoende is het denken over een organisatie als merk dus een verbindende schakel tussen de binnenwereld van de organisatie en het beeld ervan in de buitenwereld.

Bij het positioneren van een merk fungeert de organisatie identiteit als fundament voor het merk. Het positioneren van een organisatie op een manier die niet passend is bij de wie de organisatie is (identiteit), leidt zonder uitzondering tot problemen. Klanten of stakeholders zien in de merkpositionering de organisatie die ze kennen niet terug en medewerkers herkennen zich zelf niet in het merk waar ze onderdeel van zijn.

Al heeft een organisatie voor zich zelf niet helder geformuleerd waar het eigen merk voor staat en wat het zou moeten uitstralen, het merk bestaat wel degelijk. In essentie is een merk de verzameling van associaties die stakeholders hebben ervan (gevormd door ervaring met & kennis over het merk). Een merk is zodoende wat de stakeholders zeggen en denken dat het is.

In het licht van de associaties van stakeholders die het merkconcept vormgeven, kan je het merk zien als een sturingsprincipe. Het vaststellen van de merkpositionering op basis van de identiteit, zorgt voor een sturingsprincipe voor organisaties. Dit koppelt de ambities, waarden en cultuur van een organisatie op een handzame manier aan motieven, percepties en wensen van stakeholders buiten de organisatie.

Tips bij de toepassing

  • Bekijk welke onderdelen je eigen organisatie heeft vastgelegd (identiteit & merkpositionering).
  • Onderzoek of er een duidelijke relatie bestaat tussen de organisatie identiteit en de merkpositionering.
  • Probeer niet afzonderlijk 1 van beide aan te passen zonder besef dat het invloed heeft op de ander.

  


Vragen?

Heeft u vragen over het Merkidee model? Neem dan contact op of stuur dan eenvoudig een bericht via het formulier hieronder. (Na het klikken op de verzendknop duurt het enkele seconden en dan krijgt u een bevestigingsbericht te zien).

  

  

Klik hier om terug te gaan naar het modellenoverzicht.

  

Heeft u vragen over uw identiteit, merk of positionering?

Wilt u eens sparren over uw vraagstuk? Heeft u vragen over de positionering van uw merk of identiteit? Neem dan gerust contact op en we helpen u graag verder.

020 - 84 55 327
Stuur een e-mail

  

  • Vraag het boekje over positioneren aan

    Vraag het boekje van CP aan over positioneren, identiteit en merken
  • Verder met uw merk in een middag?

    Bekijk de mogelijkheden voor een workshop met uw merk over positioneren, identiteit en merken

  

  • Wat we doen voor klanten?

    Bekijk de diensten van CP over positioneren, identiteit en merken
  • Klantcases

    Lees meer in de klantcases over positioneren, identiteit en merken