Merkkracht model dat de kracht van een merk weergeeft

Een model over

merkkracht

dossier modellen : Merkkracht-model

Na het vastleggen van het merk komt het erop aan dat het merk afdoende wordt uitgedragen. Drie begrippen zijn daarbij leidend: continuïteit, confrontatie en consistentie. Dit Merkkracht-model geeft deze aspecten van merkkracht weer en de valkuilen die een sterk merk moet vermijden.

Model

  

Het merkkracht model in een afbeelding

Toelichting

Wanneer een merk is vastgelegd en het gewenste merkbeeld, de uitstraling en boodschappen zijn bepaald, wordt het merk uitgewerkt in uitingen, communicatie en dienstverlening. Het continu uitdragen van een eenduidig beeld naar buiten toe vergroot de kans en mogelijkheid dat externe stakeholders het merk en de positionering gaan oppakken en herkennen. Het ontwikkelen van een merk genereert binnen een organisatie vaak veel energie. Zodoende krijgt een merk met een nieuwe positionering in beginsel veel aandacht. Ook na lancering is het goed met regelmaat aandacht te blijven besteden aan het merk naar buiten toe.

Een merk gaat leven en wordt herkend door de buitenwereld wanneer de doelgroepen in alle contacten met het merk een eenduidig beeld krijgen gepresenteerd. Dit houdt in dat het merk in de communicatie, de dienstverlening en het gedrag van de organisatie de positionering moet laten doorklinken. De focus ligt nog vaak op communicatie, terwijl de impact van gedrag veel groter is op de vorming van associaties door stakeholders.

Wanneer een merk te veel wisselt in de uitstraling, de gecommuniceerde boodschap, stijl en dergelijke, vergroot dit sterk de kans op het ontstaan van verwarring bij stakeholders. Een door de tijd heen opgebouwd merkbeeld kan dan makkelijk weer worden wegnomen. Het risico bestaat dan dat niet meer duidelijk is waar het merk voor staat en wat het wil zeggen.

  


Vragen?

Heeft u vragen over het Merkkracht model? Neem dan contact op of stuur dan eenvoudig een bericht via het formulier hieronder. (Na het klikken op de verzendknop duurt het enkele seconden en dan krijgt u een bevestigingsbericht te zien).

  

  

Klik hier om terug te gaan naar het modellenoverzicht.

  

Heeft u vragen over uw identiteit, merk of positionering?

Wilt u eens sparren over uw vraagstuk? Heeft u vragen over de positionering van uw merk of identiteit? Neem dan gerust contact op en we helpen u graag verder.

020 - 84 55 327
Stuur een e-mail

  

  • Vraag het boekje over positioneren aan

    Vraag het boekje van CP aan over positioneren, identiteit en merken
  • Verder met uw merk in een middag?

    Bekijk de mogelijkheden voor een workshop met uw merk over positioneren, identiteit en merken

  

  • Wat we doen voor klanten?

    Bekijk de diensten van CP over positioneren, identiteit en merken
  • Klantcases

    Lees meer in de klantcases over positioneren, identiteit en merken