Model dat in een merkpositie-kwadrant merkposities weergeeft

Een model over

merkposities

dossier modellen : Het merkpositie-kwadrant

Bij de ontwikkeling van een merk is het goed om voor ogen te hebben waar je als merk naar toe werkt. In beeld hebben waar je bij het begin staat, is daarom zeker aan te raden. Dit merkpositie-kwadrant is een simpele weergave van verschillende merkposities die een merk kan hebben. Je plaats en doel als merk bepalen kan hiermee redelijk eenvoudig. In de kern is het merkpositie-kwadrant een model dat de positie van het merk laat zien in relatie tot de interne & externe gerichtheid van het merk.

Model

  

Het merkpositie-kwadrant in een afbeelding

Toelichting

Wat is de rol en functie van het merk voor de interne organisatie? Is het merk in de praktijk vooral de huisstijl en de verdere visuele representatie? Of is het merk meer? Een organisatie die een sterk besef heeft van de eigen cultuur (al dan niet vastgelegd) zal duidelijke kernwaarden ervaren binnen de organisatie. Wanneer het imago als minder belangrijk wordt gezien, kan je stellen dat het merk vooral de identiteit is.

Wanneer een merk gezien wordt als het imago dat de buitenwereld heeft van de organisatie, dan zal het merk in hoge mate als een communicatie-instrument gezien worden. En dus als iets wat door communicatie wordt gerealiseerd. De discussie moet dan vooral gaan over of deze opvatting van het merk recht doet aan wat een merk voor de buitenwereld is en hoe dit tot stand komt.

Wanneer je als organisatie hebt vastgesteld waar je merk nu staat in het merkpositie-kwadrant, kan je gaan kijken welke rol je wilt dat je merk gaat innemen. Het is hierbij goed om te realiseren dat in feite alle stadia en posities doorlopen moeten worden om een nieuwe positie te bereiken. Wanneer je als organisatie streeft naar een rol voor het merk waarbij de identiteit en de reputatie verbonden zijn, is een voorwaarde dat het imago en identiteit goed in beeld zijn.

Tips bij de toepassing

  • De eenvoud van het merkpositie-kwadrant is wat het zo bruikbaar maakt. Waar sta je nu als organisatie, wat is de rol van het merk en wat zijn de ambities? Het doel van het kwadrant is vooral om de discussie aan te zwengelen en opvattingen boven tafel te krijgen.
  • Het merkpositie-kwadrant kan je goed aanvullen met gegevens over hoe interne en externe stakeholders het merk zien.

  


Vragen?

Heeft u vragen over het merkpositie-kwadrant? Neem dan contact op of stuur dan eenvoudig een bericht via het formulier hieronder. (Na het klikken op de verzendknop duurt het enkele seconden en dan krijgt u een bevestigingsbericht te zien).

  

  

Klik hier om terug te gaan naar het modellenoverzicht.

  

Heeft u vragen over uw identiteit, merk of positionering?

Wilt u eens sparren over uw vraagstuk? Heeft u vragen over de positionering van uw merk of identiteit? Neem dan gerust contact op en we helpen u graag verder.

020 - 84 55 327
Stuur een e-mail

  

  • Vraag het boekje over positioneren aan

    Vraag het boekje van CP aan over positioneren, identiteit en merken
  • Verder met uw merk in een middag?

    Bekijk de mogelijkheden voor een workshop met uw merk over positioneren, identiteit en merken

  

  • Wat we doen voor klanten?

    Bekijk de diensten van CP over positioneren, identiteit en merken
  • Klantcases

    Lees meer in de klantcases over positioneren, identiteit en merken