Model dat de merkprofilering en het merkdomein voor een merk weergeeft

Een model over profilering &

merkdomein

dossier modellen : Merkprofilering & merkdomein model

Naast de merknaam heeft een organisatie twee andere instrumenten om de associaties sterk te sturen in de directe huisstijl. Het onderschrift (ook wel descriptor genoemd), dit is een beschrijvende aanduiding bij de merknaam. Vaak wordt deze in de huisstijl direct onder of naast de merknaam gebruikt. Het andere instrument is de slogan, een beloftevolle zin of motto die kernachtig de positionering uitdraagt naar stakeholders. Dit schema geeft weer op welke manier het domein waarin het merk opereert, kan worden uitgedragen.

Model

  

Merkprofilering en merkdomein in een afbeelding

Toelichting

Het duidelijk maken wat een merk doet en de manier waarop, is een functie van de huisstijl. Het draagt de identiteit uit van de organisatie enerzijds en brengt daarnaast de positionering over het voetlicht. Het merkdomein waar de organisatie zich primair op richt (eten, sportkleding, kinderopvang, etc.) moet voor stakeholders duidelijk zijn. Het is niet zo dat dit verplicht terug moet komen in de merknaam, het onderschrift of de slogan. Wel is het zo dat het sturen van associaties hierdoor beïnvloedt wordt. Wanneer je als merk relevant en waardevol wilt zijn, moet je goed kijken in hoeverre je belangrijkste sturingsinstrumenten hieraan bijdragen. En of je merk dit nodig heeft natuurlijk.

Het schema laat globaal vier categorieën zien waar je je als merk kan bevinden:

  • Merkdomein in merknaam & in slogan/onderschrift: de merknaam stuurt associaties over wat het merk doet en de slogan/het onderschrift verhelderd dit sterker.
  • Merkdomein in merknaam & niet slogan/onderschrift: de merknaam stuurt associaties over wat het merk doet en de slogan/het onderschrift draagt uit hoe het merk dit doet.
  • Merkdomein niet in merknaam & wel in slogan/onderschrift: de merknaam stuurt associaties over wat het merk doet niet en de slogan/het onderschrift draagt dit wel uit.
  • Merkdomein niet in merknaam & niet in slogan/onderschrift: de merknaam stuurt associaties over wat het merk doet niet en de slogan/het onderschrift draagt dit ook niet uit.

In veel gevallen zal een slogan of onderschrift sneller wijzigen bij het ontwikkelen van een nieuwe positionering voor een merk. Dit schema kan daarom handig zijn om te zien of het merk vindt dat het duidelijk genoeg is in de profilering naar stakeholders toe met de merknaam en hierop de keuze voor een slogan/onderschrift mede baseren.

  


Vragen?

Heeft u vragen over het Merkprofilering & merkdomein model? Neem dan contact op of stuur dan eenvoudig een bericht via het formulier hieronder. (Na het klikken op de verzendknop duurt het enkele seconden en dan krijgt u een bevestigingsbericht te zien).

  

  

Klik hier om terug te gaan naar het modellenoverzicht.

  

Heeft u vragen over uw identiteit, merk of positionering?

Wilt u eens sparren over uw vraagstuk? Heeft u vragen over de positionering van uw merk of identiteit? Neem dan gerust contact op en we helpen u graag verder.

020 - 84 55 327
Stuur een e-mail

  

  • Vraag het boekje over positioneren aan

    Vraag het boekje van CP aan over positioneren, identiteit en merken
  • Verder met uw merk in een middag?

    Bekijk de mogelijkheden voor een workshop met uw merk over positioneren, identiteit en merken

  

  • Wat we doen voor klanten?

    Bekijk de diensten van CP over positioneren, identiteit en merken
  • Klantcases

    Lees meer in de klantcases over positioneren, identiteit en merken