Model dat de invulling van het positioneringsstatement weergeeft

Het positioneringsstatement

model

dossier modellen : Positioneringsstatement

Een van de meest bekende manieren om de positionering voor een merk vast te leggen is de vorm van het positioneringsstatement. Dit statement vormt de uitkomst van het positioneringsproces en bevat feitelijk de gemaakte strategische keuzes. In de regel wordt het veel gebruikt door merken die een uniek karakter willen benadrukken en sterke concurrentie ervaren. Het positioneringsstatement is in de kern een zin die de positionering van een merk en achtergronden kernachtig weergeeft.

Model

  

Het positioneringsstatement in een afbeelding

Toelichting

Het verleidelijke van het positioneringsstatement is het gemak waarmee je de positioneringsstrategie in 1 zin kunt samenvatten. Leg een oningevuld statement voor aan mensen binnen een organisatie die met het merk bezig zijn en ze gaan direct proberen deze in te vullen. Het gebruiken van een positioneringsstatement als invuloefening is dan ook niet aan te raden. Het gaat voorbij aan de functie ervan: het bondig noteren van de uitkomsten van het positioneringsproces. Analyses van de doelgroepen, de visie van het merk, omgevingsanalyse, alles komt hierin samen.

De laatste twee onderdelen van het positioneringsstatement zijn vooral afkomstig uit een goede externe analyse. Wat een organisatie biedt aan klanten moet worden vertaald in een functioneel of emotioneel voordeel dat voor klanten bijzonder is. De trends en ontwikkelingen waar het merk op inspeelt zijn noties over wat er bij de doelgroepen leeft, welke bredere trends er zijn in de samenleving (kostenbewustzijn, vraag naar transparantie, etc.). Het verkrijgen van inzicht van wat de doelgroep belangrijk vindt en hoe keuzes maakt voor de diensten en producten die de organisatie aanbiedt zijn dus van belang.

Tips bij de toepassing

  • Het positioneringsstatement is goed te gebruiken in een marktomgeving die veel concurrentie, keuzegemak en keuzevrijheid kent.

  


Vragen?

Heeft u vragen over het Positioneringsstatement? Neem dan contact op of stuur dan eenvoudig een bericht via het formulier hieronder. (Na het klikken op de verzendknop duurt het enkele seconden en dan krijgt u een bevestigingsbericht te zien).

  

  

Klik hier om terug te gaan naar het modellenoverzicht.

  

Heeft u vragen over uw positioneringsstatement of merk?

Wilt u eens sparren over uw vraagstuk? Heeft u vragen over het positioneringsstatement van uw merk? Neem dan gerust contact op en we helpen u graag verder.

020 - 84 55 327
Stuur een e-mail

  

  • Vraag het boekje over positioneren aan

    Vraag het boekje van CP aan over positioneren, identiteit en merken
  • Verder met uw merk in een middag?

    Bekijk de mogelijkheden voor een workshop met uw merk over positioneren, identiteit en merken

  

  • Wat we doen voor klanten?

    Bekijk de diensten van CP over positioneren, identiteit en merken
  • Klantcases

    Lees meer in de klantcases over positioneren, identiteit en merken