Model dat de soorten kernwaarden weergeeft

Een model over soorten

kernwaarden

dossier modellen : Soorten kernwaarden

Het vaststellen van kernwaarden komt voor in de fase van het vastleggen van de organisatie-identiteit. Vrijwel iedereen heeft op één of andere manier wel eens te maken gehad met het formuleren van kernwaarden. Niet zelden leidt het vaststellen van de kernwaarden tot verhitte discussies die alleen nog maar over woorden lijken te gaan. Dit model maakt de verschillende soorten kernwaarden binnen een organisatie duidelijk.

Model

  

De soorten kernwaarden in een afbeelding

Toelichting

Kernwaarden zijn waarden die betekenis hebben voor het gedrag van medewerkers en de organisatie als geheel. Een discussiepunt is vaak of je deze kernwaarden wel kunt formuleren uit het niets of dat je ze (vanwege het intrinsieke karakter) moet ontdekken in de organisatie. In de praktijk komt het er op neer om vooral goed aandacht te besteden aan het feit dat kernwaarden gedragswaarden zijn die medewerkers moeten omarmen. Een korte managementoefening die leidt tot de nieuwe kernwaarden van een organisatie werkt dus meestal niet.

Omdat kernwaarden een uiting zijn van de identiteit van de organisatie zie in de kernwaarden een drietal aspecten terug: ambities van de directie, de organisatiecultuur en typerende waarden voor een sector (banken bijvoorbeeld). Teveel ambities verwerken in de kernwaarden leidt tot te weinig aandacht voor cultuur en andersom. Het is dus goed om in ieder geval de cultuur en ambities van de organisatie terug te laten komen in de kernwaarden. De rol van categoriewaarden is die van toetssteen. De kernwaarden van een organisatie moeten niet allemaal haaks staan op de waarden die de buitenwereld met een sector associeert.

Een veel gevoerde discussie is hoeveel kernwaarden je eigenlijk formuleert als organisatie. Het woord kernwaarden geeft het feitelijk al deels aan: de gekozen waarden vormen de “kern” van de waarden die een organisatie belangrijk vindt. 10 kernwaarden vormen geen kern maar een cluster. De meeste organisaties hanteren zo’n 3 tot 5 kernwaarden. Bij 5 kernwaarden zie je vaak dat de eerste letters van de kernwaarden gezamenlijk een woord vormen (een acrostichon). De functie daarvan is om op een speelse manier de waarden makkelijker te onthouden te maken voor medewerkers.

Wanneer het proces van het vaststellen van kernwaarden op gang komt, ontstaat regelmatig het idee dat de kernwaarden wel onderscheidend moeten (een functie als merkwaarden dus) zijn voor de organisatie ten opzichte van andere organisaties. Het vaststellen van merkwaarden gebeurd door de kernwaarden en andere onderdelen van de identiteit te verbinden met de behoeften, inzichten en wensen van de externe doelgroepen. Kernwaarden kan je echter formuleren met de blik volledig naar binnen gericht. Kernwaarden hebben namelijk als doel de organisatie te typeren, niet primair om deze te onderscheiden. Als het zo is dat de organisatie qua ambities en cultuur heel anders is dan andere organisaties, dan komt dit terug in de kernwaarden. En anders niet.

  


Vragen?

Heeft u vragen over de soorten kernwaarden? Neem dan contact op of stuur dan eenvoudig een bericht via het formulier hieronder. (Na het klikken op de verzendknop duurt het enkele seconden en dan krijgt u een bevestigingsbericht te zien).

  

  

Klik hier om terug te gaan naar het modellenoverzicht.

  

Heeft u vragen over uw identiteit, merk of positionering?

Wilt u eens sparren over uw vraagstuk? Heeft u vragen over de positionering van uw merk of identiteit? Neem dan gerust contact op en we helpen u graag verder.

020 - 84 55 327
Stuur een e-mail

  

  • Vraag het boekje over positioneren aan

    Vraag het boekje van CP aan over positioneren, identiteit en merken
  • Verder met uw merk in een middag?

    Bekijk de mogelijkheden voor een workshop met uw merk over positioneren, identiteit en merken

  

  • Wat we doen voor klanten?

    Bekijk de diensten van CP over positioneren, identiteit en merken
  • Klantcases

    Lees meer in de klantcases over positioneren, identiteit en merken