Traditioneel wordt een merk gezien als de link tussen de identiteit en het imago. Dit model nuanceert deze visie. Lees er meer over in dit artikel.
Visie-cultuur-imago-model dat invulling van verhouding tussen de organisatie en haar omgeving weergeeft

Een model over visie, cultuur

& imago

dossier modellen : Visie, cultuur & imago model

Dit model neemt de organisatie identiteit als uitgangspunt en is gericht op zowel de ontwikkeling, als de analyse van de organisatie identiteit. Het is vooral handzaam als model waarbij de organisatie het merk vormt voor de buitenwereld, een corporate merk dus. In de kern is het een model dat de samenhang laat zien tussen de visie van een organisatie, de eigen cultuur en de imago’s bij stakeholders. Het wordt ook wel de VCI methode genoemd.

Model

  

Het Visie-cultuur-imago-model dat invulling van verhouding tussen de organisatie en haar omgeving in een afbeelding

Toelichting

Traditioneel wordt een merk gezien als de link tussen de identiteit en het imago. Dit model is gebaseerd op het idee dat een strategie van een organisatie, haar imago bij stakeholders en de bedrijfscultuur er met elkaar voor zorgen dat een merkbeeld ontstaat. De visie & strategie zijn daarbij dus direct van invloed op het merkbeeld. Het model is er vooral op gericht om duidelijk te maken dat alle vormen van communicatie en communicatieprocessen tussen management, medewerkers en stakeholders er samen voor zorgen dat er een beeld ontstaat van een merk. En dat dit middels communicatie & framing kan worden gerealiseerd.

Volgens het model is een organisatiemerk continu in beweging. De vragen die je je als merk kunt stellen bij de visie, cultuur en het imago geven aan dat de antwoorden steeds een beetje zullen veranderen. De toepassing van het model is voor corporate en merkcommunicatie van grote waarde. De antwoorden op deze vragen sturen namelijk de communicatie en dialoog tussen management-medewerkers, management-stakeholders en medewerkers-stakeholders. Per stakeholdergroep kan voor de bruikbaarheid nog een afzonderlijk imago geformuleerd worden. Dit maakt het beter toepasbaar wanneer het gaat om de analyse.

Op basis van dit model kan bij het sturen van het merkbeeld een drietal gaps ontstaan waar communicatie op in kan springen:

  1. Een visie-cultuur gap: wanneer medewerkers de strategische visie van het management niet begrijpen / ondersteunen.
  2. Een visie-imago gap: wanneer de imago’s van stakeholders niet in lijn zijn met de strategische visie van het management.
  3. Een imago-cultuur gap: wanneer een organisatie zich niet houdt aan de eigen beloftes.

  


Vragen?

Meer lezen over de VCI methode? Het boek hierover “Taking Brand Initiative” van Hatch & Schultz is beschikbaar via ManagementBoek. Heeft u vragen over het Visie-cultuur-imago-model? Neem dan contact op of stuur dan eenvoudig een bericht via het formulier hieronder. (Na het klikken op de verzendknop duurt het enkele seconden en dan krijgt u een bevestigingsbericht te zien).

  

  

Klik hier om terug te gaan naar het modellenoverzicht.

  

Heeft u vragen over uw identiteit, merk of positionering?

Wilt u eens sparren over uw vraagstuk? Heeft u vragen over de positionering van uw merk of identiteit? Neem dan gerust contact op en we helpen u graag verder.

033 - 21 10 075
Stuur een e-mail

  

  • Vraag het boekje over positioneren aan

    Vraag het boekje van CP aan over positioneren, identiteit en merken
  • Verder met uw merk in een middag?

    Bekijk de mogelijkheden voor een workshop met uw merk over positioneren, identiteit en merken

  

  • Wat we doen voor klanten?

    Bekijk de diensten van CP over positioneren, identiteit en merken
  • Klantcases

    Lees meer in de klantcases over positioneren, identiteit en merken