Advies merkarchitectuur, merkpositionering BrabantWonen en BrabantZorg

De ontwikkeling van een relevante en duurzame

merkarchitectuur

case: merkarchitectuur & merkadvies BrabantWonen en BrabantZorg

BrabantWonen heeft als woningcorporatie een breed aanbod van ruim 15.000 woningen, kantoren, winkels en garages in de gemeenten ´s-Hertogenbosch en Oss. Met ongeveer 270 medewerkers werkt de organisatie samen met voornamelijk lokale partners aan een prettige woonomgeving voor hun bewoners. BrabantZorg biedt wonen, zorg en welzijn in en vanuit 31 locaties in de regio's Oss, Uden, Veghel, 's-Hertogenbosch en Bommelerwaard. BrabantZorg werkt met 4.800 medewerkers aan de zorg voor 6.000 cliënten.

Vraagstuk

Voor de organisaties die samenwerken aan diverse trajecten en projecten is de vraag ontstaan op welke wijze zij om moeten gaan met de verschillende merken en profileringen. Vooral van belang is hoe zij op een heldere en duidelijke wijze naar buiten toe kunnen laten zien wie ze zijn. Voor BrabantWonen en BrabantZorg heeft CP meegedacht over de ontwikkeling van de merkstrategie. Het draaide hierbij sterk om een werkbare en logische merkarchitectuur voor de merken.

  

BrabantWonen en BrabantZorg werken als woningcorporatie en ouderenzorgorganisatie intensief met elkaar samen. Deze samenwerking uiten we door een aan elkaar verwant logo met bijbehorende huisstijl te voeren. N.a.v. vraagstukken in de toepassing van merken en huisstijl, wilden we de merkenstrategie, inclusief labels en submerken, op een heldere manier omschrijven en vastleggen.

CP Positioneringsadvies heeft ons hierbij geholpen, in de persoon van Reinder van Zandvoort. Het was een intensief traject, mede door de betrokkenheid vanuit 2 verschillende organisaties. CP gebruikte hiervoor diverse individuele sessies en groepsbijeenkomsten, waarbij zo nu en dan stroopwafels aan te pas moesten komen op de momenten dat we het even niet meer helder hadden.

De samenwerking met Reinder hebben we ervaren als prettig: hij heeft kennis van zaken, is vasthoudend en weet op een prettige manier kritisch te blijven. Hij weet complexe vraagstukken te ontrafelen, steeds met de beleving van de klant voor ogen. We werden verrast door de bevindingen van Reinder. Hij heeft ons inzichten gegeven die we zelf niet hadden omdat we zo verweven zijn met de organisaties waar we in werken. Het heeft geresulteerd in een adviesdocument inclusief presentatie aan het bestuur van onze beide organisaties.

  

Details

Aanpak

De beide organisaties zijn sterk met elkaar verbonden. Dit blijkt ook direct uit een analyse van de verschillende merken en de gebruikte visuele identiteiten. Het traject startte met een grondige analyse van deze elementen. Hierbij zijn ook de tientallen samenwerkingsverbanden meegenomen met andere zorg- en welzijnsorganisaties. Na deze analyse volgden diverse gesprekken met communicatie en managementleden van BrabantWonen en BrabantZorg om de gewenste koers en ambities beter helder te krijgen. Op basis van dit voorwerk is een analyse van diverse knelpunten in de merkarchitectuur gemaakt en een pragmatisch advies daarover. Tijdens een discussie met de Raden van Bestuur en management van beide organisaties is dit advies gepresenteerd en doorgenomen met extra aandacht voor de implicaties.

Resultaat

Door de uitwerking van de verschillende merken vanuit zowel organisatieperspectief als klantenperspectief in kaart te brengen werd de impact direct duidelijk. De bestaande idee├źn over het gebruik van de merken zijn aangepast om vooral duidelijkheid ban klanten te scheppen. En daarnaast om een werkbare en duurzame verbinding en verdeling van de merken mogelijk te maken.

De bestaande plannen met de merken van beide organisaties zijn zo in lijn gebracht met de strategie, communicatie en het gewenste imago van de organisaties. De ontstane onduidelijkheid en verwarring welke merken op welke wijze ingezet zouden worden werd daarmee verholpen.

  


Gerelateerd

  

Heeft u vragen over uw merkarchitectuur of het positioneren van uw merk?

Heeft u vragen over het positioneren van uw merk of uw merkarchitectuur? Wilt u eens sparren over uw vraagstuk? Neem dan gerust contact op met CP en we helpen u graag verder.

020 - 84 55 327
Stuur een e-mail

  

  • Boekje over positioneren

    Vraag het boekje over positioneren aan. Met meer informatie en handvaten om uw eigen positionering onder de loep te nemen.

    Vraag het boekje van CP aan over herpositionering, merkportfolio, identiteit en merken
  • Verder met uw merk in een middag?

    Bekijk de mogelijkheden voor een inspirerende workshop met uw merk. Vraag hier direct de brochure aan.

    Bekijk de mogelijkheden voor een workshop met uw merk over herpositionering, merkportfolio, identiteit en merken

  

Meer klantcases

Meer klantcases bekijken? Klik op een case hieronder:

Ekelmans & Meijer : positionering (zakelijke dienstverlening)
ROC Zadkine : positionering (onderwijs)
AgriFood Capital : herpositionering (netwerk / overheid)
Hogeschool Windesheim : positionering (onderwijs)
BrabantZorg : positionering afdeling communicatie (zorg)
OSG Piter Jelles : strategisch perspectief (onderwijs)
BarentsKrans advocaten : positionering (zakelijke dienstverlening)
Ziekenhuis Nij Smellinghe : merkverhaal (zorg)
RPS : merkidentiteit (bouw/advies)
Nationaal Archief : merkenbeleid (overheid)
CTP Veldzicht : identiteitsontwikkeling (overheid/zorg)
ROC Nova College : positionering (onderwijs)
Cosis : merkenbeleid (zorg)
Aedes : positionering (belangenorganisatie)
Het Zand : merkadvies & profilering (zorg)
Ymere : positionering VvE-beheer (wonen)
ZuidOostZorg : merkportfolio (zorg)
Veldzicht : herpositionering (zorg/justitie)
Cosis label/afdeling : positionering (zorg)
Netwerk DCP : presentatie positioneren (netwerkorganisatie)
Branchevereniging NPN : workshop positioneren (belangenbehartiging)
Capra Advocaten : merkidentiteit (zakelijke dienstverlening)
Promens Care : merkprominentie (zorg)
Freia : positioneringsworkshops (HRD)
BrabantWonen & BrabantZorg : merkarchitectuur (wonen & zorg)
Zorggroep Meander : herpositionering & merkarchitectuur (zorg)
Maan Group : herpositionering & merkarchitectuur (industrie)
Espria : merkportfolio & merkarchitectuur (zorg, wonen & welzijn)
ZorgpleinNoord : workshop positioneren (netwerk)