case : workshop positioneren branchevereniging NPN
De organisatie NPN is de branchevereniging voor gezondheidsproducten in Nederland. Aangesloten leden zijn bedrijven die actief zijn in de productie en vermarkting van voedingssupplementen en natuurproducten. Bedrijven dus door de hele keten van grondstofleverancier tot aan distributeur. In 1983 is de organisatie opgericht en stelt zich ten doel dat consumenten kunnen beschikken over een verantwoord aanbod van veilige en werkzame voedingssupplementen, voorzien van adequate informatie.
Vraagstuk
De deelnemers van de workshop moeten in korte tijd kennis over merken en positioneren aanscherpen. Daarnaast is het doel om tijdens de workshop zelf direct aan de slag te gaan met het eigen merk. De workshop geeft de deelnemers daarom eerst een praktisch inzicht wat positioneren is, welke achtergronden dit proces kent en hoe het geplaatst kan worden in de strategische activiteiten van een merk en organisatie. Omdat sommige deelnemers in de bedrijfspraktijk met elkaar concurreren is de workshop zo ingericht dat dit gegeven geen rol speelt bij de interactie.
Voor de Young Food Supplement Professionals van NPN verzorgde Reinder van Zandvoort een workshop over "Positionering van Bedrijf & Merk". Het was een goed bezochte en zeer geslaagde middag. De deelnemers, werkzaam bij verschillende voedingssupplementen bedrijven, kregen uitleg over bedrijfsidentiteit, merken, verwachtingen en concurrenten. Bekende merkvoorbeelden spraken tot de verbeelding en illustreerden goed welke associaties een logo, website of commercial oproept. Ook gingen we zelf aan de slag met onze eigen bedrijfs- of merkidentiteit en maakten een begin aan onze merkbelofte.
Details
-
Opdrachtgever : NPN vereniging Natuur- en gezondheidsproducten Nederland
Organisatie : Belangenvereniging
Type : Workshop positioneren
Website : www.npninfo.nl
Aanpak
Het begrip positioneren en merkontwikkeling wordt tastbaar en praktisch gemaakt door het effect en de reikwijdte van het begrip te laten zien. Voorbeelden van Nederlandse merken zorgen voor herkenbaarheid bij de deelnemers. De stappen in het positioneringsproces komen aan bod en ook de valkuilen en praktische tips. Van alle deelnemers is vooraf een analyse gemaakt van hun positionering aan de hand van een analyse van communicatiemiddelen. Dit zorgt voor mooie vergelijking en het uitwisselen van ervaringen.
Resultaat
De deelnemers in de workshop gaan zelf intensief aan de slag met hun eigen merk in een praktische werkvorm. Hierbij kijken ze hoe helder de positionering van hun eigen merk eigenlijk is. Verder analyseren ze waar de positionering op gebaseerd is. Door persoonlijke feedback op het eigen merk ontstaat een constructieve discussie. Het resultaat voor de deelnemers is een concrete blik op het eigen merk en het opdoen van ideeën voor de aanscherping van de eigen positionering.
Gerelateerd
- Diensten: Workshops: verder met uw merk in een middag
- Artikel: Aan de slag met je merk: kies de juiste aanpak!
- Case: Herpositionering samenwerkingsverband AgriFood Capital
- Case: Workshops positioneren Freia labels
- Case: Workshop positioneren netwerk DCP
- Case: Presentatie positioneren ZorgPlein Noord
Heeft u vragen over een workshop over positioneren voor uw merk?
Bent u bezig met de positionering van uw merk of organisatie? Heeft u interesse in een workshop? Neem dan gerust contact op en we helpen u graag verder.
033 - 21 10 075
Stuur een e-mail
-
Boekje over positioneren
Vraag het boekje over positioneren aan. Met meer informatie en handvaten om uw eigen positionering onder de loep te nemen.
-
Verder met uw merk in een middag?
Bekijk de mogelijkheden voor een inspirerende workshop met uw merk. Vraag hier direct de brochure aan.
-
Wat we doen voor klanten?
CP ondersteunt organisaties bij vragen over positionering, identiteit en merkarchitectuur. Lees er meer over bij onze diensten.
-
Kennispagina’s
Lees meer over de achtergronden van het positioneringsproces, identiteit en merken op de verschillende uitgebreide kennispagina’s.
Meer klantcases
Meer klantcases bekijken? Klik op een case hieronder:
ROC Drenthe College : positionering (onderwijs)
Ekelmans & Meijer : positionering (zakelijke dienstverlening)
ROC Zadkine : positionering (onderwijs)
AgriFood Capital : herpositionering (netwerk / overheid)
Hogeschool Windesheim : positionering (onderwijs)
BrabantZorg : positionering afdeling communicatie (zorg)
OSG Piter Jelles : strategisch perspectief (onderwijs)
BarentsKrans advocaten : positionering (zakelijke dienstverlening)
Ziekenhuis Nij Smellinghe : merkverhaal (zorg)
RPS : merkidentiteit (bouw/advies)
Nationaal Archief : merkenbeleid (overheid)
CTP Veldzicht : identiteitsontwikkeling (overheid/zorg)
ROC Nova College : positionering (onderwijs)
Cosis : merkenbeleid (zorg)
Aedes : positionering (belangenorganisatie)
Het Zand : merkadvies & profilering (zorg)
Ymere : positionering VvE-beheer (wonen)
ZuidOostZorg : merkportfolio (zorg)
Veldzicht : herpositionering (zorg/justitie)
Cosis label/afdeling : positionering (zorg)
Netwerk DCP : presentatie positioneren (netwerkorganisatie)
Branchevereniging NPN : workshop positioneren (belangenbehartiging)
Capra Advocaten : merkidentiteit (zakelijke dienstverlening)
Promens Care : merkprominentie (zorg)
Freia : positioneringsworkshops (HRD)
BrabantWonen & BrabantZorg : merkarchitectuur (wonen & zorg)
Zorggroep Meander : herpositionering & merkarchitectuur (zorg)
Maan Group : herpositionering & merkarchitectuur (industrie)
Espria : merkportfolio & merkarchitectuur (zorg, wonen & welzijn)
ZorgpleinNoord : workshop positioneren (netwerk)