Model dat de merkniveau's van een merk weergeeft

Een model over

merkniveau's

dossier modellen : Merkniveau's model

Veel organisaties hebben te maken met vraagstukken rondom de manier waarop ze meerdere diensten of producten in de markt positioneren. De inzet van een propositie op het passende merkniveau speelt daarbij een rol. Dit schema geeft weer op welke niveau’s een merk proposities kan profileren voor een organisatie.

Model

  

Merkniveau's in een afbeelding

Toelichting

Wanneer spreek je strategisch gezien nog over een merk? In het schema met merkniveau’s staan naast het label verder directe merkvormen vermeld. Een merk is primair kenbaar door een eigen merknaam waarbij stakeholders associaties kunnen vormen. Een label is beschrijvende aanduiding die niet als merknaam gezien wordt maar als aanduiding van de dienst of het aanbod (de propositie dus).

Iedere organisatie die meerdere proposities gebruikt (bijvoorbeeld in de vorm van business-units of afdelingen) kent het verschijnsel van labels. Nu komt het in de praktijk veel voor dat de organisatiestructuur 1 op 1 extern gecommuniceerd wordt. Het uitgangspunt bij de gehanteerde merkniveau’s door een organisatie moet zijn dat de proposities die naar buiten toe wordt gecommuniceerd en voor stakeholders als relevant wordt gezien. Juist bij labelgebruik wordt in de praktijk nog te vaak de organisatiestructuur als uitgangspunt wordt gebruikt. Een organisatiestructuur is een interne indeling en niet automatisch relevant voor klanten in de communicatie.

De manier waarop een organisatie op een optimale wijze de proposities in de markt kan profileren door het gebruik van merkniveau’s, wordt beïnvloed door diverse factoren. Belangrijke punten voor de organisatie zelf zijn: de kosten van het voeren van meerdere merken, submerken of labels. Daarnaast is de positionering van de proposities van belang: versterken ze elkaar, zijn ze passend qua merkwaarden, doelgroepen en prijsstrategie? Een merk of andere vorm van propositie is bedoeld om de doelstellingen van de organisatie te realiseren, rekening houdend met de percepties van klanten en stakeholders. Dit betekent dus dat de merkniveau’s uiteindelijk voor klanten helder moeten maken wat de organisatie aanbiedt op een waardevolle manier.

  


Vragen?

Heeft u vragen over het Merkniveau's model? Neem dan contact op of stuur dan eenvoudig een bericht via het formulier hieronder. (Na het klikken op de verzendknop duurt het enkele seconden en dan krijgt u een bevestigingsbericht te zien).

  

  

Klik hier om terug te gaan naar het modellenoverzicht.

  

Heeft u vragen over uw identiteit, merk of positionering?

Wilt u eens sparren over uw vraagstuk? Heeft u vragen over de positionering van uw merk of identiteit? Neem dan gerust contact op en we helpen u graag verder.

020 - 84 55 327
Stuur een e-mail

  

  • Vraag het boekje over positioneren aan

    Vraag het boekje van CP aan over positioneren, identiteit en merken
  • Verder met uw merk in een middag?

    Bekijk de mogelijkheden voor een workshop met uw merk over positioneren, identiteit en merken

  

  • Wat we doen voor klanten?

    Bekijk de diensten van CP over positioneren, identiteit en merken
  • Klantcases

    Lees meer in de klantcases over positioneren, identiteit en merken