Model dat de elementen van een merkverhaal voor een merk weergeeft

Een model voor een

merkverhaal

dossier modellen : Merkverhaal model

Het ontwikkelen van een merk kent diverse stadia. Van het vaststellen van de organisatie identiteit tot het ontwikkelen van de positionering. Wanneer een organisatie medewerkers vanaf het begin erbij betrekt zal een merk alvast meer gaan leven. Toch is het merk niet de primaire zorg van veel medewerkers. Om de uitkomsten van merkontwikkelingen meer te laten leven, kan een merkverhaal een goed middel zijn. Een merk kan hiermee op een meer aansprekende en inspirerende vorm worden vastgelegd en brengt het op een aantrekkelijke manier tot leven. Ook komt het tegemoet aan de wens van veel medewerkers in organisaties om een beeld te vormen van waar de organisatie voor staat en naar streeft. Dit model geeft de inhoud en kenmerken van een merkverhaal weer.

Model

  

Merkverhaal elementen in een afbeelding

Toelichting

Het doel van een merkverhaal is dat medewerkers het oppikken, herkennen en gaan uitdragen. De kenmerken van een goed merkverhaal zijn een inspirerende vorm en inhoud, een herkenbaar beeld van de organisatie, begrijpelijke taal en een simpele vorm. Net als ieder communicatiemiddel is het merkverhaal een afspiegeling van het merk zelf. Bij het opstellen van een merkverhaal moet vooral goed voor ogen worden gehouden voor wie het bedoeld is en waarom. Dit om te voorkomen dat het te veel een “boodschap van de directie” wordt. Geen uitgebreid strategisch verhaal zonder raakvlakken met de belevingswereld van medewerkers dus.

Er bestaan talloze manieren om een merkverhaal in te vullen. Naast het besef van het doel ermee en de doelgroep voor wie het wordt gemaakt, moet een merkverhaal simpelweg ook gewoon passen bij de organisatie. Onderdelen die goed in een merkverhaal passen en zorgen voor structuur en opbouw zijn:

  • Wat is onze achtergrond? : waar komt de organisatie vandaan, wat is de historie?
  • Welk streven verbindt ons? : waar zijn we mee bezig dag in en dag uit als organisatie en professionals?
  • Voor wie doen we wat we doen? : op welke mensen richten we ons en wie zijn zij?
  • Hoe doen we dat? : hoe proberen we aan de vragen en behoeften te voldoen van de mensen voor wie we dagelijks bezig zijn?
  • Wat vinden we belangrijk daarbij? : welk gedrag vragen we van ons zelf en onze collega’s?

Tips bij de toepassing

  • Betrek medewerkers en klanten bij het opstellen van het verhaal.
  • Toets de conceptversie(s) bij een selecte groep medewerkers om te zien of de taal aanspreekt

  


Vragen?

Heeft u vragen over het Merkverhaal model? Neem dan contact op of stuur dan eenvoudig een bericht via het formulier hieronder. (Na het klikken op de verzendknop duurt het enkele seconden en dan krijgt u een bevestigingsbericht te zien).

  

  

Klik hier om terug te gaan naar het modellenoverzicht.

  

Heeft u vragen over uw identiteit, merk of positionering?

Wilt u eens sparren over uw vraagstuk? Heeft u vragen over de positionering van uw merk of identiteit? Neem dan gerust contact op en we helpen u graag verder.

020 - 84 55 327
Stuur een e-mail

  

  • Vraag het boekje over positioneren aan

    Vraag het boekje van CP aan over positioneren, identiteit en merken
  • Verder met uw merk in een middag?

    Bekijk de mogelijkheden voor een workshop met uw merk over positioneren, identiteit en merken

  

  • Wat we doen voor klanten?

    Bekijk de diensten van CP over positioneren, identiteit en merken
  • Klantcases

    Lees meer in de klantcases over positioneren, identiteit en merken