Model dat de invulling van merk op 1 A4 weergeeft

Een merk op

1 A4

dossier modellen : Merk A4 model

Dit model is net zoals het Positioneringsstatement een model waarin de uitkomsten van de merkpositionering kunnen worden vastgelegd. Het maakt in een oogopslag (een A4-tje) duidelijk waar het merk voor staat en hoe het gezien wil worden. Een bruikbaar middel voor de interne organisatie en als ijkpunt voor de profilering van het merk.

Model

  

Het positioneringsstatement in een afbeelding

Toelichting

Het merk op 1 A4 is bedoeld voor intern gebruik. Dat wil zeggen dat het gebruik van woorden en termen voor de organisatie duidelijk moeten zijn en richting moeten geven aan hoe het merk zich wil en gaat positioneren. Het zijn dus geen woorden of termen die in de directe communicatie met klanten gebruikt worden en hoeven als zodanig niet wervend te zijn.

Het makkelijkste is om de merkbelofte als eerste op te pakken wanneer een merk de positionering in korte tijd wil invullen. De merkessentie is hiervan een abstractere afgeleide die in de hoofden van de buitenwereld de essentie vormen van het merk. Het starten met het zoeken naar de merkessentie kan verlammend werken zonder de wat concretere merkbelofte al op papier te hebben. De merkbelofte kan eenvoudiger worden geformuleerd door een zin als “Ons merk belooft klanten dat ....” af te maken. Daarna is het een kwestie van schaven.

Een merkbelofte wordt krachtig wanneer een merk hiervoor overtuigende bewijzen kan gebruiken in de communicatie. Klanten zullen de merkbelofte eerder geloven en ervaren wanneer deze bewijzen concreet en relevant zijn. Het is goed om bij het formuleren van de bewijzen voor de belofte in eerste instantie zo compleet mogelijk te zijn. Dit kan leiden tot een lange lijst aan uiteenlopende bewijzen in gedrag, communicatie en dienstverlening. Het maken van een lijst met (voor klanten) meest impactvolle bewijzen, zorgt voor een handvat voor de invulling van communicatieboodschappen en het belichten van de juiste informatie en eigenschappen rondom het merk naar buiten toe.

Tips bij de toepassing

  • Bij het formuleren van de merkbelofte en merkessentie is het goed om al een beeld te hebben van hoe klanten / stakeholders kijken naar je merk.

  


Vragen?

Heeft u vragen over het Merk A4 model? Neem dan contact op of stuur dan eenvoudig een bericht via het formulier hieronder. (Na het klikken op de verzendknop duurt het enkele seconden en dan krijgt u een bevestigingsbericht te zien).

  

  

Klik hier om terug te gaan naar het modellenoverzicht.

  

Heeft u vragen over uw identiteit, merk of positionering?

Wilt u eens sparren over uw vraagstuk? Heeft u vragen over de positionering van uw merk of identiteit? Neem dan gerust contact op en we helpen u graag verder.

033 - 21 10 075
Stuur een e-mail

  

  • Vraag het boekje over positioneren aan

    Vraag het boekje van CP aan over positioneren, identiteit en merken
  • Verder met uw merk in een middag?

    Bekijk de mogelijkheden voor een workshop met uw merk over positioneren, identiteit en merken

  

  • Wat we doen voor klanten?

    Bekijk de diensten van CP over positioneren, identiteit en merken
  • Klantcases

    Lees meer in de klantcases over positioneren, identiteit en merken